Spacers till Audi A6 Allroad 2016

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
D

DanielH

Gäst
Hej,
Någon som har erfarenhet av spacers på en bil enligt rubriken? Slängde på mina nyinköpta fälgar med sommardäck häromdagen, Fälgdimension 20”x8,5, ET45. Upplever att impressningsmåttet är för högt och att fälgen kommer för långt innanför skärmkanten. Skulle därför vilja få ut fälgen mer mot skärmkanten. Har noll erfarenhet av spacers själv. För-och nackdelar? Kan jag förvänta mig onödigt slitage på vitala delar? Vilken storlek bör jag införskaffa om det blir aktuellt? Med vänlig hälsning, Daniel
 
R

rrr

Gäst
Hej,
Någon som har erfarenhet av spacers på en bil enligt rubriken? Slängde på mina nyinköpta fälgar med sommardäck häromdagen, Fälgdimension 20”x8,5, ET45. Upplever att impressningsmåttet är för högt och att fälgen kommer för långt innanför skärmkanten. Skulle därför vilja få ut fälgen mer mot skärmkanten. Har noll erfarenhet av spacers själv. För-och nackdelar? Kan jag förvänta mig onödigt slitage på vitala delar? Vilken storlek bör jag införskaffa om det blir aktuellt? Med vänlig hälsning, Daniel
Beror ju lite på vad du har för originaldimension på din bil, du har ju inte skrivit motoralternativ etc.

Men original verkar ET (inpressning) vara 37mm, och är fälgarna lika breda som dina nyköpta fälgar kommer dina nyköpta fälgar sitta långt in i bilen.
Ska du flytta ut dem till original plats ska du flytta ut dem 8mm.

Att använda en spacer för att flytta ut en fälg med fel inpressning så fälgen är placerad som original ger ingen extra belastning eller slitage på bilen. Börjar man sedan flytta ut fälgarna ytterligare ökar slitage.
+/- 5mm kan nog anses som 'original'

Vid användning av spacers är det viktigt att fälgen fortfarande styr på navet, alternativt använda spacers med navstyrning om man flyttar fälgen mycket.
 
D

DanielH

Gäst
Beror ju lite på vad du har för originaldimension på din bil, du har ju inte skrivit motoralternativ etc.

Men original verkar ET (inpressning) vara 37mm, och är fälgarna lika breda som dina nyköpta fälgar kommer dina nyköpta fälgar sitta långt in i bilen.
Ska du flytta ut dem till original plats ska du flytta ut dem 8mm.

Att använda en spacer för att flytta ut en fälg med fel inpressning så fälgen är placerad som original ger ingen extra belastning eller slitage på bilen. Börjar man sedan flytta ut fälgarna ytterligare ökar slitage.
+/- 5mm kan nog anses som 'original'

Vid användning av spacers är det viktigt att fälgen fortfarande styr på navet, alternativt använda spacers med navstyrning om man flyttar fälgen mycket.
Tack för svar. Har en 3.0TDI Quattro med 218hk original. Motoroptimerad till drygt 320hk för närvarande om det spelar någon roll. Har ET 43 på originalfälgarna som följde med bilen vilka vinterdäcken sitter på. Upplever även att de sitter långt ifrån skärmkanten men det blev ännu mer påtagligt med sommarhjulen. Om jag nu skulle sätta på spacers med +5mm skulle ju det innebära att vinterhjulen får ett ET som motsvarar 38 vilket då är inom rimlig gräns om ni 37 är original. 5mm känns spontant som väldigt lite, ser man ens skillnad om man flyttar ut fälgen så lite?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp