Hej Folket,
Är tyvärr helt novis när det kommer till bilar och innan jag skickar in det till verkstaden ville jag bara höra mig för om det kanske är ett problem man kan felsöka/lösa själv eller om verkstaden är nödvändig.
Problem:
Vid sedvanlig start låter det som att motorn försöker att gå igång men lyckas inte OM man inte pumpar på gaspedalen häftigt/håller in den. Detta uppstod över en natt och fungerade utmärkt kvällen innan. När bilen går i gång måste man pumpa på gaspedalen så den inte dör, den kan alltså inte idla utan tokdör direkt då. Om man startar tändningen så lyser Enginge + EPC. Om man väl får igången den med metoden ovanför lyser inga varningslampor.
Vad jag gjort:
Testat återställa felkoder/system genom att ta bort den negativa kabeln på batteriet under ca 30-40min och det verkade iaf återställa/nollställa bilen.
Inväntar en biltema odb läsare för att se om den spottar ut något men gissar på att den inte är tillräckligt bra. Någon söder om sthlm (Farsta/Haninge/Nynäs/Tyresö) som eventuellt vill låna/hyra ut en vettig läsare?
Bifogar en ljudfil för problemet. Hur går jag vidare?
**EDIT**
Här kommer lite felkoder som OBDEleven spotta ut om det skulle va till hjälp.
** EDIT **
Ville bara uppdatera denna tråd med lösningen på mitt problem.
Kedjespännaren (som är känd att gå sönder/inte hålla kedjan spänd på 1.8/2.0 TFSI) hade såklart failat och blivit tillräckligt lös för att kedjan ska ha sträckts. I och med att kedjan sträcks har insugs kamaxeln (höger ) hoppat ca 90 grader jämfört med avgas kamaxeln (vänster).
Lösningen blev att hela fronten plockades bort + motorfronten öppnades upp för att byta sträckare,kedja och glidare + ställa tillbaka vev- och kamaxlarna i "sync". Första start efter det gick fint och nu går motorn kanon igen!
Hade riktigt tur att inga ventiler var böjda, ett rent mirakel
Är tyvärr helt novis när det kommer till bilar och innan jag skickar in det till verkstaden ville jag bara höra mig för om det kanske är ett problem man kan felsöka/lösa själv eller om verkstaden är nödvändig.
Problem:
Vid sedvanlig start låter det som att motorn försöker att gå igång men lyckas inte OM man inte pumpar på gaspedalen häftigt/håller in den. Detta uppstod över en natt och fungerade utmärkt kvällen innan. När bilen går i gång måste man pumpa på gaspedalen så den inte dör, den kan alltså inte idla utan tokdör direkt då. Om man startar tändningen så lyser Enginge + EPC. Om man väl får igången den med metoden ovanför lyser inga varningslampor.
Vad jag gjort:
Testat återställa felkoder/system genom att ta bort den negativa kabeln på batteriet under ca 30-40min och det verkade iaf återställa/nollställa bilen.
Inväntar en biltema odb läsare för att se om den spottar ut något men gissar på att den inte är tillräckligt bra. Någon söder om sthlm (Farsta/Haninge/Nynäs/Tyresö) som eventuellt vill låna/hyra ut en vettig läsare?
Bifogar en ljudfil för problemet. Hur går jag vidare?
**EDIT**
Här kommer lite felkoder som OBDEleven spotta ut om det skulle va till hjälp.
felkoder:
P068A00 - huvudrelä Öppnas för tidigt
sporadiskt
Prioritet: 2
Felräknare: 1
Felfördröjningsräknare: 255
Motorvarvtal: 0.00 r/min
Normerat lastvärde: 0.0 %
Fordonshastighet: 255 km/h
Kylvätsketemperatur: -40 °C
Insugningslufttemperatur: -40 °C
Omgivningens lufttryck: 0 mbar
Spänning klämma 30: 12.392 V
Dynamiska omgivningsdata: 209628
P068A00 - huvudrelä Öppnas för tidigt
sporadiskt
Prioritet: 2
Felräknare: 1
Felfördröjningsräknare: 255
Motorvarvtal: 0.00 r/min
Normerat lastvärde: 0.0 %
Fordonshastighet: 255 km/h
Kylvätsketemperatur: -40 °C
Insugningslufttemperatur: -40 °C
Omgivningens lufttryck: 0 mbar
Spänning klämma 30: 12.392 V
Dynamiska omgivningsdata: 209628
felkoder:
01330 - Centralstyrdon för komfortsystem v.g. avläs felminnet
sporadiskt
Priority: 6
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:35
01330 - Centralstyrdon för komfortsystem v.g. avläs felminnet
sporadiskt
Priority: 6
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:35
felkoder:
00657 - Ställmotor för instrumentpanelmunstycke övre gränsvärdet överskridet
statiskt
Priority: 3
Frequency counter: 21
Driving cycle: 113
Mileage: 87709 km
Date: 2019-04-19 10:25:57
01271 - Ställmotor för temperaturspjäll övre gränsvärdet överskridet
statiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 134
Mileage: 102783 km
Date: 2020-01-25 12:02:55
01206 - Signal för tiden som tändningen varit frånkopplad orimlig signal
sporadiskt
Priority: 7
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
00657 - Ställmotor för instrumentpanelmunstycke övre gränsvärdet överskridet
statiskt
Priority: 3
Frequency counter: 21
Driving cycle: 113
Mileage: 87709 km
Date: 2019-04-19 10:25:57
01271 - Ställmotor för temperaturspjäll övre gränsvärdet överskridet
statiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 134
Mileage: 102783 km
Date: 2020-01-25 12:02:55
01206 - Signal för tiden som tändningen varit frånkopplad orimlig signal
sporadiskt
Priority: 7
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
felkoder:
00927 - Terminal 30 höger Avbrott
sporadiskt
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:49:00
03124 - Klämma 30 - 3 Avbrott
sporadiskt
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:46:00
01520 - regn- och ljussensor orimlig signal
sporadiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:00
00908 - styrdon för torkarmotor ingen signal/kommunikation
sporadiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:00
00927 - Terminal 30 höger Avbrott
sporadiskt
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:49:00
03124 - Klämma 30 - 3 Avbrott
sporadiskt
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:46:00
01520 - regn- och ljussensor orimlig signal
sporadiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:00
00908 - styrdon för torkarmotor ingen signal/kommunikation
sporadiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:00
** EDIT **
Ville bara uppdatera denna tråd med lösningen på mitt problem.
Kedjespännaren (som är känd att gå sönder/inte hålla kedjan spänd på 1.8/2.0 TFSI) hade såklart failat och blivit tillräckligt lös för att kedjan ska ha sträckts. I och med att kedjan sträcks har insugs kamaxeln (höger ) hoppat ca 90 grader jämfört med avgas kamaxeln (vänster).
Lösningen blev att hela fronten plockades bort + motorfronten öppnades upp för att byta sträckare,kedja och glidare + ställa tillbaka vev- och kamaxlarna i "sync". Första start efter det gick fint och nu går motorn kanon igen!
Hade riktigt tur att inga ventiler var böjda, ett rent mirakel
Bilagor
-
125.5 KB Visningar: 29
Senast ändrad: