Skillnad mellan 2.0T och 2.0TFSI

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Tja! Jag är lite sugen på att köpa en A3 med 2.0t motor. Men nu när jag har läst om alla kända problem så blir jag lite osäker. Men alla verkar hata på 2.0TFSI motorerna och inte 2.0T. Så jag undrar om det är någon skillnad. Ni kanske även kan säga om det är värt att köpa denna bil. Som sagt så är det en A3 med 2.0T motor. Det är även en s-line med quattro. Bilen är från 2006 och har full service historik. 4 ägare varav dom 3 första var inom samma familj. Har full service historik hos audi och har gått 25 tusen mil. kamrem bytt vid 18 tusen mil. Han begär 30 tusen. Vad tror ni? Är det verkligen så stora problem? Eller är det bara 2.0TFSI motorerna? Mvh joel!
 
A

Adrenochrome

Gäst
2.0T, 2.0 TSI, 2.0 TFSI är alla samma motor. En alldeles utmärkt motor med stor trimpotential.

Det stämmer att vissa av de här motorerna drar en del olja, men det gäller faktiskt ALLA motorer från ALLA tillverkare av nyare modell, säg kring 2000 och framåt. För att miljökrav ska kunna uppfyllas så är moderna motorer så kallade "lågfriktionsmotorer" och sättet man ådstakommer detta på är genom att minska antalet kolvringar(en sorts packning som sitter på kolvarna och skiljer förbrännningsutrymmet från motoroljan). Ju fler kolvringar desto bättre tätning men högre friktion, och tvärtom.

Antalet kolvringar är så få numera, att man pga produktionstoleranser kan man inte längre garantera att ens en helt ny motor inte kommer dra olja. VAG förösker hålla ryggen fri genom att i manualer speca att bilen kan dra olja, och en helt galen mängd till och med, nåt i stil med 1l / 1000 km eller så.

Så - ifall du kommer få en 2.0T som kommer dra olja eller ej är ett lotteri. Du kan ju fråga tidigare ägare men du vet ju hur folk är när det gäller att sälja bil. Och även om du får en som drar lite olja så kommer du inte bli ruinerad eller så - ha med en liter olja i bakluckan bara.

I övrigt skulle jag säga att när du kikar efter A3 så ska du kolla efter vanliga VAG-fel:
1. rost, rost, rost
2. yttre läckage av vätskor från allt i motorrummet och haldexklumpen där back
3. Trasiga småsaker. Lås, p-sensorer osv. VAG och småfel....

Lycka till
 
  • Like
Reactions: Per
2.0T, 2.0 TSI, 2.0 TFSI är alla samma motor. En alldeles utmärkt motor med stor trimpotential.

Det stämmer att vissa av de här motorerna drar en del olja, men det gäller faktiskt ALLA motorer från ALLA tillverkare av nyare modell, säg kring 2000 och framåt. För att miljökrav ska kunna uppfyllas så är moderna motorer så kallade "lågfriktionsmotorer" och sättet man ådstakommer detta på är genom att minska antalet kolvringar(en sorts packning som sitter på kolvarna och skiljer förbrännningsutrymmet från motoroljan). Ju fler kolvringar desto bättre tätning men högre friktion, och tvärtom.

Antalet kolvringar är så få numera, att man pga produktionstoleranser kan man inte längre garantera att ens en helt ny motor inte kommer dra olja. VAG förösker hålla ryggen fri genom att i manualer speca att bilen kan dra olja, och en helt galen mängd till och med, nåt i stil med 1l / 1000 km eller så.

Så - ifall du kommer få en 2.0T som kommer dra olja eller ej är ett lotteri. Du kan ju fråga tidigare ägare men du vet ju hur folk är när det gäller att sälja bil. Och även om du får en som drar lite olja så kommer du inte bli ruinerad eller så - ha med en liter olja i bakluckan bara.

I övrigt skulle jag säga att när du kikar efter A3 så ska du kolla efter vanliga VAG-fel:
1. rost, rost, rost
2. yttre läckage av vätskor från allt i motorrummet och haldexklumpen där back
3. Trasiga småsaker. Lås, p-sensorer osv. VAG och småfel....

Lycka till
Tack! Jag har bestämt mig. Det får bli att köpa den. Bra uppgradering från min bmw 318i hehe. Hoppas bara den går igenom bess nu så man får sålt den! Tack återigen för svaret!
 
F

FredrikRS3

Gäst
Med så höga mil skulle jag rekommendera att undersöka två vanliga fel på denna motor: defekt kamkedjespännare och utsliten kamföljare på bensinpumpen. Risken för dessa fel beror på om den servats ordentligt med bra olja, filter etc. vilket verkar vara fallet med ditt objekt. Kedjespännaren är ganska dåligt konstruerad och borde egentligen vara inkluderad i ordinarie service på 15k eller 20k mil. Om du hör ett rasslande ljud från motorns högersida (från motorummet sett), speciellt vid uppstart och låga varv, så är det troligtvis kedjan som är slapp med stor och kostsam service som följd. Kamföljaren är svår att höra, men om den inte har bytts ännu är det rätt lätt att göra det själv. Är dessa två punkter OK har du förhoppningsvis en riktigt bra motor.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp