Servotronic problem!(?) Audi ignorerar?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Quattro_1981

Ny medlem
Hej, är ny i forumet.

Jag skall börja med att säga att jag tror jag gjort allt som går innan jag skev denna post. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja men here goes....

Köpte en Audi A4 Avant Q med S-tronic, för ca. ett år sedan begagnad. Det är en B8 2011 utplockad 2010. 1 ägare innan. 8400 mil på mätaren och nu strax över 10000. Gjorde en relativt service kort efter köpet runt 9000 Mil. Byte bromsvätska nu vid 10000 mil. All service stämplad hos Audi.

Bilen har gått som en klocka och felfritt ända fram tills i slutet av oktober, då började styrningen beté sig konstigt. Jag kände direkt när jag backade ut bilen från parkeringen att något var skumt (Hade sommar däcken på 18" 245 original).

Styrningen kändes sjukt lätt och sedan när jag börja rulla kändes det ungefär som jag inte hade kontakt med bilen. Jag kan vicka på ratten ca 5 - 10 grader beroende på hastighet utan någon vidare respons.

Jag gasade på för att se om styrningen blev styvare som den gjort tidigare och bör med servotroniken, men icke. visst en limiten skillnad blev det men inte alls som tidigare. I och med att du har det lilla "glappet" där bilen inte går att hålla rakt så får man sitta och göra små parkeringar hela tiden för att hålla bilen rakt. Vid riktigt dåliga vägar har jag varit på väg ut i väg kanten eller över i fel fil....!!! Jag tänkte att det var något tillfälligt men det fortsatte... Tillslut ringde jag till Audi.

1a Samtal gick till deras kundservice för service garantin. Jag förklarade felet för killen. Han sa att jag inte skulle köra bilen och att dem skall komma och bärga den. Tyvärr var jag inte hemma och kunde ta emot dem och bad om att få återkomma.

2a Samtalet gick till Audi i Danderyd. Förklarade samma sak för dem som innan. Vi bestämde då en tid då jag skulle komma in och dem skulle provköra bilen. Jag kom in dagen efter då jag hade vägarna förbi för jag behövde boka om tiden. Killen i kundmottagningen sa att vi kunde ta en sväng snabbt, så det gjorde vi. Han sa att det inte va något konstigt... Ok tänkte jag.. Men han sa att vi bokar in en tid så vi får ha bilen under natten, så vi kan provköra den när den är kall och koppla in i datorn för att kolla felkoder.

3e Samtalet. Jag hade lämnat bilen över natten och Audi ringer och säger att dem inte hittar några fel....!!! Jag börjar bli lite frustrerad. Dem sa att jag hade lite högt däcktryck så det kanske var det jag kände.. Men det är det inte. Jag hämtar bilden.

4e Samtalet. Jag kontakta Audi och insisterar att felet finns kvar. Nu är vi inne i slutet av November och jag säger att jag vill byta till vinterdäcken. Audi föreslår att vi sätter vinterdäcken och gör en provkörning tillsamman i samband med detta.

5e Samtalet. Jag kommer in till Audi för att göra däckskifte och bromsvätskebyte. Efteråt åker jag tillsammans med en diagnostekniker och förklarar problemet. Efter provkörningen så säger han att han tyckte den betedde sig lite underligt. Vi bokar en ny tid för att se om man kanske ska byta servopumpen eller göra en vagnbeställning. Så vi bokar en ny tid.

Jag kör iväg själv och känner genast att det är mycket värre med vinterdäcken på, troligtvis för att dem är smalare och går lättare. Inte nog med det så är både bromsen och gasen sjuuuukt lätta. Allt känns bara slappt och inget motstånd i något.. Jag orkar inte åka tillbaka för jag är så förbannad.

Jag fortsätta köra bilen som vanligt men det är ett helvete. Ibland känns det som att det blir ännu värre om det är minusgrader ute. Svänger du i en korsning så får du nästan göra fullt rattutslag för att komma svänga, ungefär som att servon hjälper till för mycket. Bromsen tar lite... lite... och sedan hugger den ibland...Gasen känns fladdrig.. Och jag vet inte vad som händer med bilen.

Till sist avbokar jag min tid hos Audi för jag känner att dem bara kör med mig och inte vill hjälpa till. Jag vänder mig till en Vianor verkstad och förklarar mitt problem. Han ber mig att komma in. Jag och mekanikern åker iväg och han kör. Jag försöker förklara vad det är jag menar men han avbryter mig och säger att något är fel på servotroniken!!! Han visar detta med bland annat det jag förklarade i början.. Han säger att du ska inte kunna rubba på ratten 5-10 grader i 120Km/h (Vi var ute på 110 väg). Vi körde sedan in på mindrevägar och han påtalar att det inte går att hålla kurvan, man måste parera....

Så efter provkörningen så diskuterar vi olika alternativ. Han sa att han kan ta in bilen och börja byta ut massa delar men samtidigt att det kommer kosta massa pengar och det finns inge försäkring att det kommer fungera för det, så innan vi gör något så skulle jag ringa till VAG huvudkontor och prata med deras tekniska kundservice.

Dagen efter ringer jag till VAG och kör samma visa för dem som för alla andra. *suck* Personen i fråga säger att han skall ta kontakt med verkstadschefen (Detta är Måndag) och kolla med honom om varför dem bland annat inte kontaktat VAG´s tekniska avdelning i ärendet och sedan att han skulle kontakta mig.

Nu sitter jag här 1 vecka senare och ingen har ringt. Jag skall ringa dem på Mån igen för att se vad som hänt.

MEN.. Om du orkat läsa allt detta så vänder jag mig nu till någon där ute som haft liknande problem, har det löst sig för dig och hur? Vad kan det vara om det INTE är S-troniken? etc.

Tacksam för hjälp.

Med vänlig hälsning,
Christian
 
T

Tobias

Gäst
"Bump"
Jag har samma problem med en Audi A4 Q 2013 inköpt begagnad sommaren 2018.
Fick du någon ordning på det här?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp