Service 6000 mil


L

Lars78

Guest
Hej!

Hade min 2,0 tdi automat på service i april 2019 vid 5400 mil. Nu vill den ha en service igen vid 6000 mil och den första personen jag pratade sa att de skulle handla om en inspektionsservice om ca 2500-3000 kr. Det var när jag hämtade ut bilen efter servicen i april.

Nu skulle jag boka en tid vida 6000 mil och fick info om att den även tillkommer bränslefilter, ac-filter samt byta av olja till DSG så totalt 9,500 kr istället. Är det normalt att byta växellådsolja så tidigt?

Vi hade bilen på service även i februari 2018 så den har snart genomgått 3 st service på 1,5 år och kostat då nästan 17,000 kr. Vad är normalt?
 
R

rrr

Guest
Hej!

Hade min 2,0 tdi automat på service i april 2019 vid 5400 mil. Nu vill den ha en service igen vid 6000 mil och den första personen jag pratade sa att de skulle handla om en inspektionsservice om ca 2500-3000 kr. Det var när jag hämtade ut bilen efter servicen i april.

Nu skulle jag boka en tid vida 6000 mil och fick info om att den även tillkommer bränslefilter, ac-filter samt byta av olja till DSG så totalt 9,500 kr istället. Är det normalt att byta växellådsolja så tidigt?

Vi hade bilen på service även i februari 2018 så den har snart genomgått 3 st service på 1,5 år och kostat då nästan 17,000 kr. Vad är normalt?
Ibland anser tex Audi att oljan i en växellåda, manuell eller automat håller bilens livslängd. Och till viss del stämmer det väl, om lådan rasar när bilen är nere i ~ 50 tusen kronor och åtta år så blir det nog skroten. Byts oljan även i lådan håller kanske lådan tredubbla miltalet.

Tex Zf som tillverkar en del av Audis automatlådor kan för sin låda rekommendera oljebyte var 6000 mil, medans audi anser att var 18tusende mil räcker. Tro på den som känns bäst för dig.

Ungefär 20 år sedan när longlifekonceptet infördes började väl någon ekonom att tänka till, nu fick de ju bara in bilarna vid dubbla körsträckan mot tidigare. Hmmm, mindre kronor ramlade in i kassakistan.
Då höjer man priset på longlifeservicen för att kompensera, men tyvärr kunde de ej riktigt dubbla...
Hmm, tillbaka och fundera lite till.

Ja, vi splittar upp servicen. Vi kör med Longlife på oljan, men sedan tar vi övrigt som en egen service. Och så ser vi till att dessa intervall kommer varannan gång, så nu är du tillbaka mycket oftare. Mer pengar till kassakistan då du givetvis inte vill riskera garantier etc.
Inte olagligt, men etiskt?
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Ibland anser tex Audi att oljan i en växellåda, manuell eller automat håller bilens livslängd. Och till viss del stämmer det väl, om lådan rasar när bilen är nere i ~ 50 tusen kronor och åtta år så blir det nog skroten. Byts oljan även i lådan håller kanske lådan tredubbla miltalet.

Tex Zf som tillverkar en del av Audis automatlådor kan för sin låda rekommendera oljebyte var 6000 mil, medans audi anser att var 18tusende mil räcker. Tro på den som känns bäst för dig.

Ungefär 20 år sedan när longlifekonceptet infördes började väl någon ekonom att tänka till, nu fick de ju bara in bilarna vid dubbla körsträckan mot tidigare. Hmmm, mindre kronor ramlade in i kassakistan.
Då höjer man priset på longlifeservicen för att kompensera, men tyvärr kunde de ej riktigt dubbla...
Hmm, tillbaka och fundera lite till.

Ja, vi splittar upp servicen. Vi kör med Longlife på oljan, men sedan tar vi övrigt som en egen service. Och så ser vi till att dessa intervall kommer varannan gång, så nu är du tillbaka mycket oftare. Mer pengar till kassakistan då du givetvis inte vill riskera garantier etc.
Inte olagligt, men etiskt?
Och dessutom så tycks det bli fler motorproblem med longlife, så då bättrar dom på sin ekonomi ännu mer!
Ligger mycket i det du säger, ekonomer som styr... /Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp