Ryckig gång

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

PeterG

Medlem
Hej!
Har en 100 Avant -91 2,3 som rycker mycket när den går på låga varv. När man gasar på går den perfekt. Stift å kablar å sånt är bytta. Nån som kanske vet vad som är fel 🤔
Peter
 

PeterG

Medlem
Nä den är inte speciellt svårstartad. Den går ganska ojämnt på tomgång också. Tänkte om den fick tjuvluft nånstans så jag testade med startgas, sprutade lite på slangar å så när den gick på tomgång, men den reagerade inte på det.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
För många år sedan hade jag en BMW med insprutning. Jag tankade på OK eftersom företaget jag jobbade åt höll med kort där. Efter en eller två tankningar började bilen gå ojämnt och dåligt. Det visade sig (hör och häpna!) att OK blandade ut bensinen med vatten (alternativt hade vatten i tankarna).
Jag körde då tanken nästan tom, tankade fullt på en mack av annat märke och hällde i en halvliter tvåtaktsolja. Efter några mil gick bilen som den skulle igen!

Prova med en halvliter tvåtaktsolja!
 

Tonny

Ny medlem
Kolla fel meddelande.
Plugga in någonstans uppe på vänster sida under huven (säkringsbox)
Googla
 

PeterG

Medlem
För många år sedan hade jag en BMW med insprutning. Jag tankade på OK eftersom företaget jag jobbade åt höll med kort där. Efter en eller två tankningar började bilen gå ojämnt och dåligt. Det visade sig (hör och häpna!) att OK blandade ut bensinen med vatten (alternativt hade vatten i tankarna).
Jag körde då tanken nästan tom, tankade fullt på en mack av annat märke och hällde i en halvliter tvåtaktsolja. Efter några mil gick bilen som den skulle igen!

Prova med en halvliter tvåtaktsolja!
[/QUO
 

Fenrir

Medlem
Hade liknande fel på min audi 90 2.3 och problemet var tändspolen. Obs om du ska testa med annan spole så är det bra att veta att de motorerna funkar dåligt med billiga tändspolar typ Biltema etc. de kräver Bosch originalspolar för att funka korrekt, kolla om du hittar någon på skroten eller likande.
Utgår från att du bytt bränslefilter samt hällt i någon typ av fuel system cleaner för att säkerställa att det inte är skit i systemet.
 

Maxi

Ny medlem
Hej!

Det kändes som om jag kommit till vägs ände med min Audi 100 men så kom jag på att det måste ju finnas någon annan som har haft samma problem. På PeterG:S beskrivning låter det lite som mitt problem.

Har en Audi 100 avant 1994 2.0E
Motorn går normalt så länge kallstartsventilen ger bränsle.
Men när motorn är varm så går den ner i varvtal och nästan stannar men sedan går den med normal tomgång några sekunder.

Har en film som visar detta. ( https://photos.app.goo.gl/15zuqWXLhh2sjngs7 )

När jag gasar och försöker hålla ett jämt varvtal så märks inte problemet lika tydligt men man kan se på varvmätaren att motorn går ner i varv lite grann om man tittar noga.

Jag har bytt följande prylar:
  • Tändstift
  • tändkablar
  • fördelare (rotor och lock)
  • Bränslefilter x 2
  • luftfilter
  • packningar till insprutningsmunstycken
  • Bränsletrycksregulator

Kontrollerat/rengjort dessa:
  • Insprutningsmunstycken och rör till dessa
  • vaccumslangar (med startgas)
  • bränslepump
  • Kamrem
  • Har även hällt i en flaska med insprutningsrengöring
  • Har även försökt med att läsa felkoder via kontakterna i säkringsboxen men med min läsare så gick det inte att få fram något nyttigt

Hoppas att någon har lite tips eller idéer på vad jag skall kolla härnäst.
 

Jonasa90

Ny medlem
@PeterG låter som lite tjuvluft.
Snor tråden lite för jag såg ni hade koll på hur man får fram blink koderna, skulle uppskatta lite assistans i detta
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp