Ryck gasuppsläpp Audi 100 -91 2.3E AAR

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Mhorix

Ny medlem
Jag har problemet att när jag släpper upp gasen i min Audi 100 C4 rycker den till. Den bromsar upp för kraftigt. Det märks tydligast på låga växlar, och man måste verkligen smyga av gasen för att undvika det. Om man provocerar och trycker ner gasen hastigt och direkt släpper upp får man en obehaglig upplevelse! Annars går bilen fint på tomgång, både med koppling uppe och nere.

Det är den 5-cylindriga bensinaren AAR med KEIII Jetronic. Årsmodell 91.

Jag har bytt motorfästen, och upplevelsen har blivit mycket bättre, men det är egentligen bara symtomet som är fixat. Problemet är kvar även om det inte är lika hemskt.

Eftersom man kan provocera problemet på det där sättet tror jag inte det sitter i drivlinan utan i avregleringen av bränsle, tändning, som går för hastigt.

Har ni några idéer? Bekant problem?
 
Senast ändrad:

Koster

Ny medlem
Finns en mängd olika anledningar till just denna ryckighet som är vanlig i gamla KE-Jetronic bilar.

1. Vakuumläckage(måste kontrolleras med röktestare). K-Jetronic motorer är EXTREMT känsliga för vakuumläckage och just en ryckig av/på känsla på gasen blir symptomen. kontrollera även vevhusventilationen.
2. Smutsigt och kärvande gasspjäll och tomgångsmotor(Rengör)
3. Trasig spjällägesgivare eller dämpare på gasspjället. Givaren brukar aldrig gå sönder så den troliga boven här är nog dämparen. Om dämparen inte fungerar på gasspjället slår det igen alldeles för fort och bränslesystemet hinner inte med. Ta lös gasvajern ifrån ifrån spjället och öppna det för hand fullt och släpp sedan, om dämparen fungerar skall spjällrörelsen dämpas innan det slagit igen fullt.
4. Lambdasond. Bytesintervall 8000mil(använd endast Bosch sond!)
5. Dåliga drivknutar. Det räcker med att dom börjar bli slitna så glappar dom och det ger ryck vid av/påslag på gasen. Om dom är äldre än 10 000 mil så byt alla 4 för då är dom slitna. Brukar höras att det glappar om man vevar ner rutan på låg hastighet och lyssnar när man gasar och sedan släpper gasen ett par gånger.
6. Motortempgivare till ECU. Svart 2 polig givare som sitter på utloppet av toppen där den övre kylarslangen sitter. Testa med multimeter (Ohm skala) vid kall motor(ca20gr) genom att sätta ena testkabeln mot ena stiftet på givaren och den andra mot blocket(upprepa på bägge stiften). Värdet skall ligga på ca 2500ohm..
7. Ärgade jordpunkter. Rengör alla jordpunkter i motorrummet med slippapper för att säkerställa god kontakt.
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp