Quattro olika slitna däck?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Ulfie81

Ny medlem
Hej

Kollade över mina vinterdäck och har ett av dem som måste kasseras (Skruv eller något som gjort en reva som slitit upp ett hål som enligt däckverkstan inte går att reparera) i alla fall, de övriga däcken är fina snudd på nya, rullat en eller två vintrar. Så, till frågan: att "blanda in" ett nytt däck till de tre som gått en vinter, alternativt hitta ett begagnat då det är hakkapeliitta r2 som numera är ersatt av r3, är det OK?

Man hör ju överallt att man inte får/bör ha olika slitna däck på fyrhjulsdrift för att diffen får jobba hela tiden, men jag är ju inte supersugen på att inhandla 4 nya däck för att ett är kaputt :)

Vad tror ni?

Mvh Ulf
 

Bear Karlsson

Ny medlem
Jag råkade ut för liknande på sommardäcken nu i höstas och var velande i samma fråga, hade 6mm mönster kvar (typ 9mm nya)

Jag bestämde mig för att köpa 4st nya lika som de gamla så har jag 3st i reserv om nåt händer igen.

Ett tips är att mäta den faktiska rullomkretsen på dina däck det kan faktiskt skilja så den nya modellen/mönstret du nämner kan ligga tillräckligt nära de du redan har, då kan du köpa bara 2st nya och sätta på samma axel. Man byter aldrig bara 1 däck.

/Björn
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp