Q8 Etron 55 2024 Batteribyte fjärrnyckel - återkommande meddelande

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

fadsae96

Ny medlem
Jag får hela tiden felmeddelande att jag måste byta batteri i ”fjärrnyckeln”. Jag har bytt batteri i båda nycklarna men med ena nyckeln får jag fortfarande felmeddelande. Jag bytte batteri på den igen … och får samma meddelande! Vad ska jag göra?

Audi Danderyd säger att det kan försvinna efter upp till en vecka (menar de allvar? Ska kunden stå ut m pipandet varje gång bilen startar… i upp till en vecka?
Nån annan som har upplevt samma problem o kommit på en bättre lösning än genierna i Danderyd?

Tydligen kan man ”synkronisera” och tro mig, jag har kollat Youtube filmer och kört AI och annat på nätet. Men inget verkar funka.

Ny bil för 1 mille … bara strul:
(parkeringssensor, dörrlås i minusgrader, och nu bilnyckeln).

Bilagor

PINNEN

Medlem
Lämna in den igen, du har ju garanti? Du har testat att byta batteriet igen i den nyckeln som fortfarande larmar och då är ju troligen den nyckeln dålig och behöver bytas ut men detta ser teknikern om den fortfarande sänder eller om den är död, oftast när ett sådant fel uppträder så beror det på att nyckeln har följt med någon runda i tvättmaskinen, OBS inget jag påstår har hänt dig men det brukar vara ett vanligt förekommande problem när nyckeln lagt av, finns det inga tecken på detta så är det ju garanti och då får de beställa en ny nyckel helt enkelt.

Tyvärr är det ganska vanligt att Audis dörrlås fryser på vintern, både din modell men även A6:an med de halv elektriska dörrlåsen, vajern brukar få in någon droppe vatten/fukt vid vissa temperaturer och då fastnar den i ett dåligt läge och låset fungerar ej sporadiskt, en stund i värme/ +grader brukar göra susen.
Blir det för dåligt/återkommande kan man byta ut vajrarna och smörja in änden på dom med ett special fett som teknikerna kan komma åt, detta motverkar fukt intrång men är ingen lösning för all framtid (vajern har gummitätningar på var sida men det räcker ej till när vårat klimat är så pass fuktigt).

Angående Parkeringssensorn, detta säger ju inte vad du har haft för problem men jag misstänker att det är yttre åverkan som t.ex ett stenskott i sensorn som har skadat denna alternativt att du har kört emot något?
Mjukvarufel på detta är inget jag har varit med om och inget man kan beskylla Audi för då dessa i regel håller väldigt bra på E-tron (värre med Q4), utan här skulle jag nog våga påstå att du har haft otur och haft fel bil framför dig vid fel tidpunkt.

fadsae96

Ny medlem
Tack för svar Pinnen.

Nej… jag har inte råkat tvättat bilnyckeln i tvättmaskinen… ännu ;)

Sen igår kväll, och nu har jag kört även ett par vändor på morgonen, så piper inte bilen för den bilnyckel som var ”defekt”. Kanske har den äntligen synkat m bilen efter batteribytet … och allt har ordnat sig. Magkänslan är bra just nu iaf.

Dörrlåsen bak som inte gick o låsa upp i vintras var pga vajrarna, trodde Audi Danderyd iaf, som de bytte till slut efter 3x vändor fram o tillbaks. Och som du skrev: fukt var förklaringen de gav mig. Sen återkom problemet ef nån dag igen o visade sig att det var låsmekanismen, inte vajrarna, så de bytte hela låsmekanismen på bägge dörrarna bak (på en ett år gammal bil!). Sen blev det plusgrader så jag vet inte om allt är 100% OK även när det blir minusgrader nu till hösten.

Parkeringssensorerna (fram) piper ibland som det ska när du närmar dig ett hinder framför bilen. Men ibland gör de inte det, trots att P-sensorn är aktiv (lilla LED lampan vid P-knappen lyser röd)! Om jag trycker på bromsen o släpper, då blir den bra igen o känner av hindret framför bilen. Kan vara stenskott som har skadat nån sensor/ sensormekanism fram (tror inte heller det är ett mjukvaru-fel). Eller vatten/fukt som har kommit där i p-sensorn (inte ovanligt om man tvättar bilen t ex i en biltvätthall där de har högtryckstvätt).

En annan sak är att bilen piper så fort man kör nån km fortare än hastighetsgränsen på vägarna. Och jag vet att man kan avaktiver den funktionen i menyn, men när du startar om bilen så är den funktionen där igen. Så jävla irriterande. Tydligen nån EU-lag som gäller alla ”nya bilar” att den funktionen ska finnas, men det stämmer inte. Jag har kört nya (2024/2025) bilar av andra märken som inte pep vid hastighetöverträdelse. Har nån tips på hur jag avaktiverar den permanent, så är ni välkomna att skriva här. Säkert fler som har upplevt den funktionen värdelös, speciellt om man avaktiverar den. Vem kör ALLTID max den hastighet som står på vägskylten?

Nimo

Aktiv medlem
Tack för svar Pinnen.

Nej… jag har inte råkat tvättat bilnyckeln i tvättmaskinen… ännu ;)

Sen igår kväll, och nu har jag kört även ett par vändor på morgonen, så piper inte bilen för den bilnyckel som var ”defekt”. Kanske har den äntligen synkat m bilen efter batteribytet … och allt har ordnat sig. Magkänslan är bra just nu iaf.

Dörrlåsen bak som inte gick o låsa upp i vintras var pga vajrarna, trodde Audi Danderyd iaf, som de bytte till slut efter 3x vändor fram o tillbaks. Och som du skrev: fukt var förklaringen de gav mig. Sen återkom problemet ef nån dag igen o visade sig att det var låsmekanismen, inte vajrarna, så de bytte hela låsmekanismen på bägge dörrarna bak (på en ett år gammal bil!). Sen blev det plusgrader så jag vet inte om allt är 100% OK även när det blir minusgrader nu till hösten.

Parkeringssensorerna (fram) piper ibland som det ska när du närmar dig ett hinder framför bilen. Men ibland gör de inte det, trots att P-sensorn är aktiv (lilla LED lampan vid P-knappen lyser röd)! Om jag trycker på bromsen o släpper, då blir den bra igen o känner av hindret framför bilen. Kan vara stenskott som har skadat nån sensor/ sensormekanism fram (tror inte heller det är ett mjukvaru-fel). Eller vatten/fukt som har kommit där i p-sensorn (inte ovanligt om man tvättar bilen t ex i en biltvätthall där de har högtryckstvätt).

En annan sak är att bilen piper så fort man kör nån km fortare än hastighetsgränsen på vägarna. Och jag vet att man kan avaktiver den funktionen i menyn, men när du startar om bilen så är den funktionen där igen. Så jävla irriterande. Tydligen nån EU-lag som gäller alla ”nya bilar” att den funktionen ska finnas, men det stämmer inte. Jag har kört nya (2024/2025) bilar av andra märken som inte pep vid hastighetöverträdelse. Har nån tips på hur jag avaktiverar den permanent, så är ni välkomna att skriva här. Säkert fler som har upplevt den funktionen värdelös, speciellt om man avaktiverar den. Vem kör ALLTID max den hastighet som står på vägskylten?
I

Jag har fått hastighetsvarnaren permanent borttagen hos Dynasty i Sollentuna. Väl använda pengar då det kan driva vem som helst till vansinne.

PINNEN

Medlem
du kan koppla hastighetsvarningen till snabbknappen på ratten (stjärnan), då räcker det att
du trycker till på den när bilen piper till, jag förstår inte varför detta är en lag då alla tar bort den direkt ändå och är enbart störande, snart kommer väl en lag som gör att bilen inte går att köra fortare än vad skyltarna visar.....

Skönt och intressant att nyckeln har hittat rätt och blivit tyst, jag vet inte hur påläst du är men tänk även på att nyckeln är personlig, med det uttryckt tänker jag att du har en nyckel och din respektive den andre för alla inställningar på temperatur i bil och övriga inställningar du gör sparas på nyckeln, detta är tydligen något inte de flesta har koll på och kan skapa lite huvudbry när inställningarna ändras stup i kvarten ;)

Att P-sensorerna kan vara lite sega att hoppa igång har jag varit med om men lyser dioden så är de aktiva och ska reagera, detta låter lite märkligt och något verkstaden skulle kunna titta närmare på, jag har varit med om att kabeln har oxiderat vid något tillfälle och då påverkar det signalen/funktionen för sensorerna, men det har inte blivit så dåligt att de har lagt av helt och skapat någon felkod, när det händer, ta fram mobilen och filma och visa verkstaden så ska de troligen/förhoppningsvis kunna hjälpa dig att gräva lite djupare i problemet.

Sen får vi hoppas att dörrlås/vajer problemet är borta när minusgraderna kommer, konstigt att de har haft problem med detta så länge men inte lyckats göra en permanent lösning ännu, får hålla tummarna att de nya låsen som har kommit på A6/Q6 fungerar bättre så alla vi ägare kan slippa gå ut på morgonen och hoppas på det bästa :)

Ha det bra nu och lycka till med att bli vän med bilen igen ;) är ju en fantastisk bil gällande komforten!

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp