Q7 startmotor(?)problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Mats Åström

Ny medlem
Q7 3.0 TDI 180kW CRCA -13, 14670 mil, servad enl plan.

Har under lång tid haft intermittent startproblem. Problemet yttrar sig som att det inte finns tillräckligt med spänning, startmotorn går långsamt eller stannar. Trodde initialt att batteriet var dåligt, bytte detta (har faktiskt bytt 2 ggr), hjälpte initialt.
Värst vintertid förstås, får då åka omkring med ett extra batteri i bagaget. Monterade in batteriladdare som laddar via motorvärmarkabel, bra på vintern, men inte tillräckligt. Startar alltid när startmotorn går runt, tex mha externt batteri. Alternativ, något som drar tjuvström eller startmotorfel...
Frågat flera gånger vad problemet kan vara när jag lämnat bilen på service, får då svaret, det här tar så lång tid att felsöka så du får boka ny tid…
Jo, förstår ju det, man får väl dra ut en säkring i taget och mäta strömförbrukningen, tyvärr tar det väl en stund innan bilens alla system har ”somnat in” efter försök.

Hittade denna länk, https://www.audiworld.com/forums/q7...slow-crank-start-battery-drain-issue-2862297/, bytte reläet som omnämns, funkade bra tills för några dagar sedan, stod då vid ett rödljus efter att ha kört dryga 40 mil, Start-stop-systemet stannade motorn, och när jag skulle iväg så gick startmotorn knappt runt och displayen såg ut som ett ”flipperspel”, alla möjliga varningar dök upp, ABS, antispinn osv. Typiskt lågspänningssymtom, väntade lite grand, med sura medtrafikanter bakom, och startade om, bilen startade då hyfsat.

Så vad återstår, byta startmotorn?

Googlade lite till, hittade detta, https://www.ifixit.com/Answers/View/380328/intermittent+starting+problem+when+engine+is+warm, crank angle sensor och temp sensorer snackas det om här. Någon som har erfarenhet av dessa och om det kan vara dessa som ställer till det?

VCDS loggen efter ”stoppet”, en massa intermittenta fel pga låg spänning, bli detta igen ang reläet...

Address 34: Level Control Labels: None
Part No SW: 4L0 910 553 L HW: 4L0 907 553 E
Component: LUFTFDR.-CDC H04 7890
Revision: --H04001 Serial number: 15.1528-0194.2
Coding: 0015520
Shop #: WSC 40411 001 1048576
VCID: 3362C48E52AE28D924-8066

2 Faults Found:
01399 - Relay for Level-Control Compressor (J403)
009 - Open or Short to Ground - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 210
Mileage: 0 km
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Error Code: 49

01577 - Turn-Off due to Over-Temp
001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 210
Mileage: 0 km
Time Indication: 0

Någon som har något tips?
 
R

rrr

Gäst
Q7 3.0 TDI 180kW CRCA -13, 14670 mil, servad enl plan.

Har under lång tid haft intermittent startproblem. Problemet yttrar sig som att det inte finns tillräckligt med spänning, startmotorn går långsamt eller stannar. Trodde initialt att batteriet var dåligt, bytte detta (har faktiskt bytt 2 ggr), hjälpte initialt.
Värst vintertid förstås, får då åka omkring med ett extra batteri i bagaget. Monterade in batteriladdare som laddar via motorvärmarkabel, bra på vintern, men inte tillräckligt. Startar alltid när startmotorn går runt, tex mha externt batteri. Alternativ, något som drar tjuvström eller startmotorfel...
Frågat flera gånger vad problemet kan vara när jag lämnat bilen på service, får då svaret, det här tar så lång tid att felsöka så du får boka ny tid…
Jo, förstår ju det, man får väl dra ut en säkring i taget och mäta strömförbrukningen, tyvärr tar det väl en stund innan bilens alla system har ”somnat in” efter försök.

Hittade denna länk, https://www.audiworld.com/forums/q7-discussion-112/[solved-]-q7-slow-crank-start-battery-drain-issue-2862297/, bytte reläet som omnämns, funkade bra tills för några dagar sedan, stod då vid ett rödljus efter att ha kört dryga 40 mil, Start-stop-systemet stannade motorn, och när jag skulle iväg så gick startmotorn knappt runt och displayen såg ut som ett ”flipperspel”, alla möjliga varningar dök upp, ABS, antispinn osv. Typiskt lågspänningssymtom, väntade lite grand, med sura medtrafikanter bakom, och startade om, bilen startade då hyfsat.

Så vad återstår, byta startmotorn?

Googlade lite till, hittade detta, https://www.ifixit.com/Answers/View/380328/intermittent+starting+problem+when+engine+is+warm, crank angle sensor och temp sensorer snackas det om här. Någon som har erfarenhet av dessa och om det kan vara dessa som ställer till det?

VCDS loggen efter ”stoppet”, en massa intermittenta fel pga låg spänning, bli detta igen ang reläet...

Address 34: Level Control Labels: None
Part No SW: 4L0 910 553 L HW: 4L0 907 553 E
Component: LUFTFDR.-CDC H04 7890
Revision: --H04001 Serial number: 15.1528-0194.2
Coding: 0015520
Shop #: WSC 40411 001 1048576
VCID: 3362C48E52AE28D924-8066

2 Faults Found:
01399 - Relay for Level-Control Compressor (J403)
009 - Open or Short to Ground - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 210
Mileage: 0 km
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Error Code: 49

01577 - Turn-Off due to Over-Temp
001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 210
Mileage: 0 km
Time Indication: 0

Någon som har något tips?
Nu borde det inte hända på relativt så ny bil, men 20-30 år gamla bilar kan råka ut för att nästan alla kardeler i tex jordledning från batteri till kaross går av. Några enstaka kardeler tillåter så mycket ström att gå igenom så bilen fungerar till synes normalt.

Men sen när du gör ett startförsök så bränner de få kardelerna av då det går så mycket ström igenom. Någon kardel har kontakt och med lite tur bränner tillräckligt många kardeler ihop och bilen kan starta.

Men det är ju inte omöjligt...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp