Problem med fläkt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

addeswe

Ny medlem
Hej, jag har lite problem med mitt hvac-system på min 2011 Audi A6 B8.

Systemet fungerar inte alls som det ska och det verkar dött även om det liksom fungerar. Fläkten blåser, men på en mycket låg inställning. Dessutom händer ingenting när man ändrar fläkthastigheten. Samma sak vid byte av utgångsventil, absolut ingenting.

Systemet kommer typ att fungera 1/10 gånger, men det är fortfarande inte som det ska. I det här fallet kommer fläkthastigheten att öka när du vrider på vredet, men den kommer i stort sett att sluta snurra när du ändrar temperaturen under 19 grader Celsius.

Idag bytte jag ut AC tryckgivare, provade en annan panel som tydligen behöver kodas på grund av komponentskydd, och tittade även över motståndet till fläkten, den var korroderad men såg bra ut på insidan, så jag rengjorde den ordentligt och slog in den igen. (Jag har en ny på beställning som kommer att bytas ut nästa vecka). Förutom detta, vilket problem kan det vara? Är det motståndet eller är det en av fläktventilerna?

Jag har även några felkoder som kommer att finnas med.

00716 - Ställmotor för cirkulationsluftspjäll (V113)
004 - Ingen signal/förbindelse

—-

02071 - Lokal databuss
007 - kortsi. till jord

—-


01087 - Grundinställningen har inte utförts
005 - Ingen eller felatig grundinställning/anpassning


Allt detta är väldigt frustrerande eftersom det är en ny bil för mig och jag har inte ägt den på länge alls, kanske en och en halv vecka. Alla tips uppskattas som hjälper mig att lösa problemet.

Tack!
 

addeswe

Ny medlem
Sluta tokbyta allt och felsök istället!
”sluta tokbyta allt” vad försöker du komma med detta? Har ju tydligt skrivit att jag endast bytt en givare och är påväg att byta motståndet. Öppnar du ögonen lite till och läser liiiiite längre ned så ser du även ett par felkoder, tror du att jag kom på dem i huvudet eller? Har du inget vettigt att skriva behöver du inte ens svara på tråden, tråkigt beteende😘
 

mahler

Aktiv medlem
Fläktarna är ju ett känt fel, men vet inte om den kan orsaka dina symptom. Känns ju som att det är resistorn till fläkten som strular, har ingen aning om den är inbyggd i fläkten någon annan kanske har koll. Tryckgivaren har ju inget att göra med att fläkten inte går i kupen. Men det skadar ju inte att ha bytt den är också ett känt fel på att acen slutar fungera finns en audi service bulletin på den.
 

Robban_F

Aktiv medlem
”sluta tokbyta allt” vad försöker du komma med detta? Har ju tydligt skrivit att jag endast bytt en givare och är påväg att byta motståndet. Öppnar du ögonen lite till och läser liiiiite längre ned så ser du även ett par felkoder, tror du att jag kom på dem i huvudet eller? Har du inget vettigt att skriva behöver du inte ens svara på tråden, tråkigt beteende😘
Ja, efter att jag skrev mitt inlägg så har du editerat ditt inlägg och lagt till en massa information som inte fanns från början.
 
Senast ändrad:

addeswe

Ny medlem
Ja, efter att jag skrev mitt inlägg så har du editerat ditt inlägg och lagt till en massa information som inte fanns från början.
haha skämtar du med mig eller? Dessutom står det förmodligen om det är redigerat eller inte. Du verkar inte har något bättre för dig än att sitta och bara vara uppkäftig. Gör nåt bättre istället! :ROFLMAO:
 

addeswe

Ny medlem
Fläktarna är ju ett känt fel, men vet inte om den kan orsaka dina symptom. Känns ju som att det är resistorn till fläkten som strular, har ingen aning om den är inbyggd i fläkten någon annan kanske har koll. Tryckgivaren har ju inget att göra med att fläkten inte går i kupen. Men det skadar ju inte att ha bytt den är också ett känt fel på att acen slutar fungera finns en audi service bulletin på den.
Tackar för ditt svar! Har ju ett motstånd påväg hem som ska bytas. Återkommer ifall det löser problemet. tryckgivare var nog lika bra att byta som du nämnde, såg någon med liknande problem som mitt som bytte sin och det började fungera som det skulle, men det var tyvärr inte mitt fall(n)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp