Piston soak. Det fungerar. Oljeförbrukningen återställd....

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Daniel P

Ny medlem
Hej

Här kommer lite info på hur jag med "Piston Soak" fick min Audi att dra 1L på 900 Mil från att ha dragit 1L på 80 Mil.
(Min Audi TFSI 2015 hade gått 19000 mil)

Köp thinner med merparten Toulen. Finns i båthandeln. Det skall inte vara Thinner från den vanliga handeln, Claes Olsson, Jula, Biltema mm. Dessa har Xylen och aceton eller andra kolväten. Detta är inte lika kraftfullt.

Produkten skall innehålla 50-100% Toulen CAS-nummer: 108-88-3 (Läs säkerhetsdatabladet så ser du vad huvuddelen är)
Använd gummihandskar och mask...

Jag använde Frosty Sellulosaförtunning 1L Vanligtvis så får man inte köpa som privatperson men jag fick en firma i Höga Kusten att ta hem och skicka till mig....
Nu minns jag inte vad företaget hette men det var en båtfirma....(kolla båthandeln)

Här finns det några...:
https://lovab.se/sv/products/cellulosafortunning/483
https://www.tipro.se/sv/artiklar/ce..._aXJ27ZPwfn_0oIpM0c6toASrsla5tkBIexlIDNm1f6v3
https://lacktorget.se/product/cellulosafortunning/

Procedur: (Du bör ha en snabelkamera som går ned i tändstiftshålen)
  • Töm oljan ur bilen. Låt pluggen vara ur med kärl under.
  • Ta bort tändstiften.
  • Ställ kolvarna på mitten. (Jag använde fyra lika långa aluminiumstavar nedstoppade i varsin cylinder så ser man när de står lika högt då är kolvarna på mitten)
  • Häll i ca 1.5dl toulen i varje cylinder. Här beror det mycket på om motorn lutar eller inte. (På Audi lutar den så man får titta med kameran så kolven täcks av vätska, men inte mer.)
  • Titta ned med kameran några gånger de första timmarna. Om vätskan är borta så har den passerat ned förbi ringarna som sannolikt har koksat fast. Fyll på mer vätska.
  • Repetera detta tills cylindrarna behåller vätskan. +Dra runt veven ett varv mellan varje påfyllning så att ringarna får röra sig lite. (Dra runt veven även om vätskan verkar stanna kvar. Bara för att vätskan skall krypa in överallt).

När ringarna verkar ha släppt (ringarna tätar och all vätska stannar kvar i cylindrarna) så är det dags att tömma:

• Sug ut vätskan med något. Jag använde Biltema handsug.
  • Ta 10st buntband ca 300mm långa och stoppa i skruvdragaren (klipp av låset).
  • Tryck ned dessa buntband i cylindern och vispa runt med lite upp/ned-rörelse för att skrapa loss koks från kolvtoppen.
  • Häll i T-Sprit eller annat i cylindern
  • Stick ned ett rör med tryckluft (ej för liten diameter, jag hade ett 8-10mm rör. Det gäller att få bra luftflöde för att trycka ut all skit. Lägg en handduk över för det kommer att regna skit).
  • Titta med kameran och upprepa tills att det är rent från sot och vätska i alla cylindrar.
  • Återmontera stift och oljeplugg.
  • Byt filter och fyll olja.

Bild 1 och 2 efter tre dagars behandling med Toulen har skiten släpt rejält.

1784382227392.png1784382227446.pngBild 3. Efter vispning med buntband och sköljning med T-Sprit och tryckluft. Bilen drar nu 1L på 700 Mil.
Jag skall göra detta en gång till så får vi se om det blir ännu bättre.
1784382227501.png

Idag är det Juli 2026, typ ett år senare och bilen har gått 420mil efter senaste oljebytet. oljeindikatorn har precis börjat röra på sig från full till 2-3mm nedåt, dvs ingenting. Så jäkla skönt att se!!!!
Obs datumen på fotona stämmer inte. Det skall vara typ våren 2025...

/Daniel

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp