P0012

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej.

Håller på att bli knäpp, då det inte finns ett enda svar att få via internet eller s.k. experter på Audi, har den mekaniska kompetensen, men när det gäller felkoder så ber jag nu om hjälp. Det handlar om en Audi A4 1,8t med felkod P0012.
Det jag skulle vilja veta är i vilken position sensorhjulet skall stå vid ÖD, då den instruktion om 16 rullar på kedjan inte
är helt logisk. Skickade bilder på hur jag återmonterade till en fd. mekaniker på en VAG- firma, bilderna visar hur jag
monterade och efter att jag flyttade en kugg på kedjan och svaret är att det ser "rätt" ut......???? Vilket är då rätt?
Vid första monteringen var den minsta tanden på hjulet kant i kant med centrumlinjen mot vevaxeln och efter 1 kugg
förflyttad var denna tand mitt över centrumlinjen, det är rätt stor skillnad, är det någon som förutom dessa 16 rullar på
kedjan kan ge mig information om hur skall denna "tand" vara placerad vid rätt monterad kedja.

Dessutom har jag testat att byta kamaxelsensor, vevaxelgivare, lamdasonder, LMM, katalysator men inget hjälper.

Snälla.

//Jonas
 

Bilagor

vonTurbo

Ny medlem
Hej Jonas,
Även jag får P0012. Det jag kommit fram till är att P0012 dyker upp om solenoiden inte kan påverka kamvinkeln vid höga varv. Om vinkeln är låst med aktiv solenoid kommer P0011 utan att motorn varvas. Jag har bytt hydrauliska sträckaren (2017). Ingen felkod på länge. Efter flera månader kom oljedroppar, vilket visade sig komma igenom solenoiden. Waico sträckare och solenoid - dålig kvalitet. Satte dit den gamla solenoiden, men den genererar P0012. Analys av solenoiderna visar att nya Waico solenoid lyfter 0,3mm mer än original, vilket verkar behövas för att Waico-ventilen ska fungera. Någon lös solenoid att köpa har jag inte hittat.
Tätade Waico-solenoid med packningslim. Det kan göras utan att påverka solenoidens funktion. Jag fick den tät och fin, men P0012 återkommer ändå!
Bytte sträckaren 2017 och tog endast bilder på kamkedjans läge. Med ledning av dessa skulle jag påstå att din kedja sitter rätt iallafall.
 

Bilagor

Tack von Turbo.
Om det inte är för mycket begärt, skulle du ha möjlighet att dra motorn manuellt till ÖD och lossa kåpan på kamaxelgivaren, så jag får en bild på reluctorhjulet. Rakt uppifrån eller i centrumlinje med vevaxeln, spelar ingen roll vilken vinkel, men gärna specificerat.
Tack på förhand //Jonas
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp