Otydlig felkod för glödstift på 2.0 TDi?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sankte Per

Ny medlem
Jag har fått problem vid kallstart på min 2.0 TDi 2017 (Skoda Kodiaq iofs men samma motor) och misstänker glödstiftshaveri. Jag läste igår av felkoderna och den som matchar detta är "P068400 Glow Plug Control Comm. Circuit" men jag kan inte med min kodläsare Biltema 1513-05 utläsa vilken/vilka cylinder det är. Borde det inte gå?

Tacksam för snar hjälp då fjällfärden är nära och det känns inte helt bra att maratonvärma med motorvärmaren för att lyckas starta bilen.

Att jag sedan hade hela 10 felkoder känns som att att de måste ligga kvar från förr t ex U112300, U11F500, P048C00, U042800, U029D00, P045F00, P047F00 och P20FB00. Jag upplever inga andra problem just nu. Eller borde jag..?
 

Per

Administrator
Forumpersonal
Det är möjligt att din Biltema 1513-05 kodläsare inte kan visa vilken cylinder det är som har problem med glödstiftet. Ibland behöver man använda en mer avancerad kodläsare...

När det gäller de andra felkoderna, så verkar de inte vara relaterade till glödstiftsproblemet. Det är möjligt att vissa av dem är gamla koder som inte raderats. Troligtvis inget att oroa sig för.
 

MickeM

Medlem
Som sagt, inte ens min VCDS kommer åt alla system i en 2017 bara för jag har för gammal interface. Så det kan vara så som föregående spånar.

Jag har nog aldrig full-scannat en bil som inte haft felkoder. Bara der bliren spänningsdipp, tex vid kallstart i riktig kyla, kan systemen få "spunk" och sätta felkod på något som varade i enstaka sekund. Dom ligger i felminnet som ej aktiva.
 

Pistvakt

Medlem
Uppdaterat läge:
Ingen fara att köra med felande glödstift så åtgärden fick pausa då påsklovet till fjälls kunde genomföras ändå.
Fick hjälp av Skodaverkstan att felavläsa mer detaljerat och det var "1:ans" glödstift som felade. Beställde ett nytt (tillsammans med annan beställning) från Autodoc och vips vad lätt det var att byta. 5 min när lämpliga verktyg plockats fram.
Motorn startade direkt denna gång om än sval vår men kall motor. Lovande. Men koden ville inte släcka själv så jag fick använda kodläsaren och radera dem. Med ett par starter som kontroll var problemet löst. NOT!
Vid start dagen efter tvekade motorn några sek vid samma utetemp, och motorstyrningslampan tände på nytt...
Jag mätte då upp alla glödstiften och alla tycks ha låg resistans utan egentligt skillnad i Ohm. Även stiftet jag bytte ut...
Kan något annat vara fel och ge felkod P068400 "Glow plug control module to PCM Comm"?

Och får man anmärkning på bilbesiktningen om motorstyrningslampan lyser?
 

Bilagor

Pistvakt

Medlem
Uppdatering:
Tolkad glödstiftsproblematik övergick i totalt slut batteri häromdagen och varken laddning eller hjälpstart gav något liv till startmotorn. Testade på morgonen med annan bils 12V-batteri och då startade bilen direkt, men med ett spektakel av felmeddelanden.
Nytt motsvarande Varta AGM-batteri (dock 70Ah) inköpt och monterat idag. Ett antal varningslampor indikerade men färre än med "lånebatteriet". Därtill 4 felkoder. Nollställde alla felkoder men felmeddelanden för passagerarskydd och nödsamtal återkom. Enda felkod som återkom efter batteribytet är "P068400 Glow Plug Control..." Men alla glödstift uppmätte ju ledning/funktion...
Misstanken om att det dåliga batteriet kunde generera oväntade felkoder tycks inte heller stämma eftersom det fortsatt.
Vad göra..?
 

Pistvakt

Medlem
Nu uppdatering:
Då ingen förklaring kunnat nås lämnade jag in bilen på märkesverkstan som konstaterade att det var styrdonet till glödstiften som felar, inte själva glödstiften (som de själva först sa och uttryckligen "på ettans cylinder"). Delen beställd och väntar nu på den och deras byte av den.
 
  • Like
Reactions: Per

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Då får vi hoppas att det kommer att lösa dina problem 😤.
Tack för uppdateringarna (y).
/Hälsningar Claes
 

Pistvakt

Medlem
2800:-... Borde förstås, trots rent obildad som mekaniker, listat ut att "control module" omnämnt i felkoden kunde vara något annat än själva glödstiftet... Och kanske någon av alla långt mer erfarna, som visste att det finns något som heter styrdon, skulle ha reflekterat över saken... 😉
 

MickeM

Medlem
"Bara" 2800kr ändå.
Med styrdon och annat hade jag nog inte blivit helt förvånad om det varit typ en nolla till på priset. Sånt kan dom ta betalt för...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp