Oroväckande oljud från låda

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Nonneponke

Ny medlem
Tjena.
Någon här som kanske skulle kunna ha tips på ett problem jag har.
Har en audi a6 2.0tdi från 2011
Vid körning på manuellt läge, uppkommer ett oljud vid gaspådrag från trean, även vid kraftig sväng åt vänster när man samtidigt lägger på en del gas Min misstanke är ju i första hand att något är galet med lådan.
Kör jag på drive uppkommer inte detta oljud på samma sätt. Antagligen för att lådan vill hålla så lågt varvtal som möjlighet under hela åkturen.. men kör man med manuellt läge å tvingar den att varva på lite å trycka med lite mer vrid så uppkommer detta oljud både vid kraftigt gaspådrag och vid sväng åt vänster. Ingenting mot höger.
Först tänkte jag att det kanske kunde bero på hjullager, just vid sväng.. men i å med att oljudet uppkommer även vid gas rakt fram så faller det lite.. köpte bilen för en månad sedan, svårt att beskriva ljudet.. men lite som ett skorrande ljud.
Hade varit härligt om någon varit med om liknande.
Vänliga hälsningar
 

Nonneponke

Ny medlem
Tjena.
Någon här som kanske skulle kunna ha tips på ett problem jag har.
Har en audi a6 2.0tdi från 2011
Vid körning på manuellt läge, uppkommer ett oljud vid gaspådrag från trean, även vid kraftig sväng åt vänster när man samtidigt lägger på en del gas Min misstanke är ju i första hand att något är galet med lådan.
Kör jag på drive uppkommer inte detta oljud på samma sätt. Antagligen för att lådan vill hålla så lågt varvtal som möjlighet under hela åkturen.. men kör man med manuellt läge å tvingar den att varva på lite å trycka med lite mer vrid så uppkommer detta oljud både vid kraftigt gaspådrag och vid sväng åt vänster. Ingenting mot höger.
Först tänkte jag att det kanske kunde bero på hjullager, just vid sväng.. men i å med att oljudet uppkommer även vid gas rakt fram så faller det lite.. köpte bilen för en månad sedan, svårt att beskriva ljudet.. men lite som ett skorrande ljud.
Hade varit härligt om någon varit med om liknande.
Vänliga hälsningar
Ingen som kan tänkas ha något tips??
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
drivknut, hjullager ? om du kör sakta runt med max rattutslag får du nåt ljud då ?
 

Nonneponke

Ny medlem
drivknut, hjullager ? om du kör sakta runt med max rattutslag får du nåt ljud då ?
Jag har bytt drivaxlar då jag misstänkte detta först..men utan framgång.. samma symtom ändå. Oljudet uppkommer bara när jag påfrestar den.. alltså när jag trycker på rätt hårt på gasen samtidigt som jag svänger kraftigt vänster och påfrestar den rakt fram.. å då från rätt låg hastighet. Hörs ingenting när jag gasar på å svänger höger.
Jätte underligt. 🤔🤔
 

mahler

Aktiv medlem
skulle tippa på höger hjullager då, hissa upp bilen fram snurra hjulet samtidigt som du håller på fjäderbenet. Är lagret ok ska du inte känna några vibrationer när du snurrar hjulet.
 

Nonneponke

Ny medlem
skulle tippa på höger hjullager då, hissa upp bilen fram snurra hjulet samtidigt som du håller på fjäderbenet. Är lagret ok ska du inte känna några vibrationer när du snurrar hjulet.
Jo.. jag misstänkte också detta från början... men I å med att jag inget hör när man kör normalt, vill säga relativt lugnt, så blir jag osäker på om det är hjullager. Ljudet uppkommer ju också när man drar på.. hjullager brukar ju höras även när man kör lugnt.. å sedan öka med hastigheten.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp