Orolig tomgång

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Classes

Ny medlem
Hej...Har en audi a6 2008 2.0 som tomgång vandrar när motorn är varm. Felkoderna säger lågt bränsletryck på alla cylindrar. Har bytt ventilationshus och slangar,bränslesensorn på bränslepump och fuelrail. Har felsökt med startspray men utan resultat.Har även gått igenom intercoolern och där satt en givare..Kan de vara den som är felet?IMG_2612.JPEGIMG_2608.JPEGIMG_2611.JPEG
 

sjodda78

Ny medlem
Felet sitter troligtvis i EVAP Purge Valve (N80) som har fastnat i öppet läge och felkoder kan visa på vaccum läcka, lågt laddtryck turbo etc, vanligt fel. Hade liknande fel som dig på min Audi A6 Avant Proline 2008, 2.0 TFSI (EA113) BPJ. Jag använder OBDeleven/VCDS när jag kör diagnostik, adaptioner, kodning, långkodning etc och kollade upp lite olika styrdon och livedata och upptäckte bl.a att bränslepumpen fick jobba 65-70% på tomgång och det sliter på pumpen men ca 5 bar på lågtrycks sidan bar ok men tänkte att nåt galet är det,
Felet satt i EVAP.
Beställ ny ventil 06E906517A via Autodoc eller Trodo (Bosch 0 280 142 431), jag bytte min och nolla alla felkoder. Felet försvann direkt.

Något mer att tänka på med just den motorn BPJ är att, PCV ventilen (vevhusventilation) som sitter på sidan ventilkåpan bör bytas var 3e år/6000 mil, återkommande problem med sprucket membran (kass produkt) som utsätts för högt tryck och värme.

Se till att även byta "Wastegate" som sitter monterad på turbon med 3 torx lätt att komma åt direkt underifrån, kör på en Pierburg 7.01830.13.0.

Lycka till!
/Sjodda
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp