Oregelbundna misständningar 2.0TFSI


Cassius

New member
Vi har en 2010 Allroad 2.0 TFSi som gått 12 000 mil.

Det senaste halvåret har vi vid kanske 5-6 tillfällen fått misständningsproblem. Alla gånger utom en har det gått över av sig självt, motorn har börjat gå dåligt, ibland har motorlampan tänts, sen går det över och lampan slocknar! Pågår 2-7 sekunder typ. Vid dessa tillfällen har jag inte heller fått ut någon felkod.

Nu har de dock hänt 2 ggr på kort tid, första gången för 2-3 veckor sen så höll det i sig, motorlampan fortsatte också lysa (men inte blinka). Vi var på väg hem från några bekanta så vi körde så här i 10km ca. Motorn i någon form av "limp home mode". Luktade inte särskilt gott ur avgassystemet när vi väl parkerat heller..

Nu fick vi också ut en felkod! Som säger: Misständningar Cylinder 4 (jag har bara en simpel bluetooth dongle)
När bilen väl svalnat så var den rätt seg att få igång men när den väl startade så slockande motorlampan och bilen gick normalt igen! Under tiden jag väntade på att motorn skulle svalna så bytte jag även plats på 3ans och 4ans tändspole för att se om problemet flyttade sig med de bytet.

Tar en provtur och kommer tillbaka, inga konstigheter. Jag hittar däremot ett värde i loggen för Torque som appen jag använder heter som heter "EWMA misfire" och kan där se att 4an fortfarande missar ibland, inget på 3an däremot. Efter detta har den gått in i limp home en gång men som tidigare gånger klarat upp de själv efter bara ett par sekunder.

Både stift och spolar byttes bara ett par hundra mil innan den kom in i limp home och stannade där tills den blivit kall igen. Felet har aldrig uppenbarat sig vid kallstart, dock oftast efter kanske 4-6km körning från kall. 2 ggr har det hänt med fullt varmkörd motor.

Av vad jag kunnat läsa mig till är de vanligaste felen till misständningar i fallande ordning:
Tändspolar
Tändstift
Vacumläckage
Spridare
"Carbon build up"

De första två bör kunna uteslutas, den sista känns väldigt långsökt.. När de gäller vacumläckage skulle de absolut kunna vara tänktbart, är de någon som vet av någon "klassisk" vacum ledning som har tendenser att gå sönder?
När de gäller spridarna sen känns de också långsökt, de kan inte vara vanligt med falerande spridare.. Men skulle de kunna vara kolavlagringar på spridaren som spökar ibland?

Nån som har några andra tips? Jag har funderat över att skaffa en bättre felkods avläsare för att få ut mer information, men vet inte vilken det skulle vara i så fall... Eftersom felet inte är konstant och inte är någon av de givna komponenterna (stift och spolar) är jag inte särskilt sugen på att lämna in för felsökning utan att ha forskat mer i det själv först.. Kunskapen att byta valfri komponent på bilen har jag, men att hitta rätt är inte alltid så enkelt :)
 

bridgeman79

New member
Vi har en 2010 Allroad 2.0 TFSi som gått 12 000 mil.

Det senaste halvåret har vi vid kanske 5-6 tillfällen fått misständningsproblem. Alla gånger utom en har det gått över av sig självt, motorn har börjat gå dåligt, ibland har motorlampan tänts, sen går det över och lampan slocknar! Pågår 2-7 sekunder typ. Vid dessa tillfällen har jag inte heller fått ut någon felkod.

Nu har de dock hänt 2 ggr på kort tid, första gången för 2-3 veckor sen så höll det i sig, motorlampan fortsatte också lysa (men inte blinka). Vi var på väg hem från några bekanta så vi körde så här i 10km ca. Motorn i någon form av "limp home mode". Luktade inte särskilt gott ur avgassystemet när vi väl parkerat heller..

Nu fick vi också ut en felkod! Som säger: Misständningar Cylinder 4 (jag har bara en simpel bluetooth dongle)
När bilen väl svalnat så var den rätt seg att få igång men när den väl startade så slockande motorlampan och bilen gick normalt igen! Under tiden jag väntade på att motorn skulle svalna så bytte jag även plats på 3ans och 4ans tändspole för att se om problemet flyttade sig med de bytet.

Tar en provtur och kommer tillbaka, inga konstigheter. Jag hittar däremot ett värde i loggen för Torque som appen jag använder heter som heter "EWMA misfire" och kan där se att 4an fortfarande missar ibland, inget på 3an däremot. Efter detta har den gått in i limp home en gång men som tidigare gånger klarat upp de själv efter bara ett par sekunder.

Både stift och spolar byttes bara ett par hundra mil innan den kom in i limp home och stannade där tills den blivit kall igen. Felet har aldrig uppenbarat sig vid kallstart, dock oftast efter kanske 4-6km körning från kall. 2 ggr har det hänt med fullt varmkörd motor.

Av vad jag kunnat läsa mig till är de vanligaste felen till misständningar i fallande ordning:
Tändspolar
Tändstift
Vacumläckage
Spridare
"Carbon build up"

De första två bör kunna uteslutas, den sista känns väldigt långsökt.. När de gäller vacumläckage skulle de absolut kunna vara tänktbart, är de någon som vet av någon "klassisk" vacum ledning som har tendenser att gå sönder?
När de gäller spridarna sen känns de också långsökt, de kan inte vara vanligt med falerande spridare.. Men skulle de kunna vara kolavlagringar på spridaren som spökar ibland?

Nån som har några andra tips? Jag har funderat över att skaffa en bättre felkods avläsare för att få ut mer information, men vet inte vilken det skulle vara i så fall... Eftersom felet inte är konstant och inte är någon av de givna komponenterna (stift och spolar) är jag inte särskilt sugen på att lämna in för felsökning utan att ha forskat mer i det själv först.. Kunskapen att byta valfri komponent på bilen har jag, men att hitta rätt är inte alltid så enkelt :)

Hej
Jag har exakt samma på min A6:a med 2.0 TFSI motorn, jag har provat att byta olja / filter / luftfilter / tändstift / tändspolar utan resultat. Problemet är att det börjar att bli dyrt. Jag har inga felkoder över huvudtaget vilket gör det svårt att få något att gå på.
Jag har provat att köra utan LMM inkopplad med utan någon skillnad.För min del så blir det Audi verkstaden. (jag använder OBDeleven till att läsa ut (android).
 

Cassius

New member
Fick tips på annat forum att om de bara handlar om misständingar på en cylinder, håll dig till vad som finns runt Den cylindern.

MAF/LMM påverkar blandningen för samtliga cylindrar, ett vacum läckage bör göra detsamma men kan påverka en cylinder mer än övriga (fortfarande långsökt).

Även där var dom inne på en spridare vilket tydligen inte är helt ovanligt, dom kan fallera på två sätt. I stängt eller öppet läge, händer det i öppet läge och man fortsätter köra i limp mode finns risken att man spolar cylinderväggarna rena och får andra problem till följd, som extrem blow by pga helt utslitna kolvringar varpå bilen kommer gå kasst även när spridaren fungerar som den ska.

Vår bil fungerar fortfarande klanderfritt 99ggr av 100 så hoppas att de inte gått så långt för oss.. Försöker få tag på VAG för att få en prisbild av vad dom tar för att byta en spridare och höra lite mer om hur "vanligt" det är, men ingen lycka än.
 

bridgeman79

New member
Fick tips på annat forum att om de bara handlar om misständingar på en cylinder, håll dig till vad som finns runt Den cylindern.

MAF/LMM påverkar blandningen för samtliga cylindrar, ett vacum läckage bör göra detsamma men kan påverka en cylinder mer än övriga (fortfarande långsökt).

Även där var dom inne på en spridare vilket tydligen inte är helt ovanligt, dom kan fallera på två sätt. I stängt eller öppet läge, händer det i öppet läge och man fortsätter köra i limp mode finns risken att man spolar cylinderväggarna rena och får andra problem till följd, som extrem blow by pga helt utslitna kolvringar varpå bilen kommer gå kasst även när spridaren fungerar som den ska.

Vår bil fungerar fortfarande klanderfritt 99ggr av 100 så hoppas att de inte gått så långt för oss.. Försöker få tag på VAG för att få en prisbild av vad dom tar för att byta en spridare och höra lite mer om hur "vanligt" det är, men ingen lycka än.
Hej, felet på min hittat, trasig spridare på Cyl 2, pris ~ 9000 med tvätt av insug
 

Cassius

New member
Och jag beställde 4 spridare igår kväll.. :) Då låter det som att jag gjorde rätt! Bara att hoppas att spridarna passar, satt nog ett par timmar totalt för att försöka klura ut vilken av alla möjliga som kändes bäst. (Allroaden ska ha revision "P", men Autodoc listade bara rev "G" och "J". Däremot listades två olika Bosch med rev "P" till A5an med samma motor, en som slutade tillverkas 2017, och en ersättare. En spridare gick tillslut på 667kr, medan VAG ville ha 2500kr/st. Så jag satsar på att byta själv istället!)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp