ombesiktning - hög CO-halt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

flya6

Medlem
fick en 2a på co-halten.. funderar på om det är katalysatorn !

Borde inte någon lampa i bilen varna när katten är kass.. ? bilen har stått avställd i 3.5år.. jag ägt den i 17år, utav den tiden har den stått avställd 10-11år(utomhus).. kanske det påverkar katten när den står och det samlas fukt inuti..
f.ö går bilen jämnt och fint, ingen avvikande bensinförbr..

kan en katalysator vara kass efter 25 år/25000mil.. pratade med en idag som hade en bil som hade gått närmare 35000mil, han hade aldrig bytt..
lyfte upp bilen på lyften idag och höll för slutpiporna, för att bygga upp tryck för att se så det inte läcker in luft någonstans, då det påverkar mätningen.. men det verkar inte som den läcker in någon luft..

någon som har erfarenhet/råd ?

audi a6 2.6l -95
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
fick en 2a på co-halten.. funderar på om det är katalysatorn !

Borde inte någon lampa i bilen varna när katten är kass.. ? bilen har stått avställd i 3.5år.. jag ägt den i 17år, utav den tiden har den stått avställd 10-11år(utomhus).. kanske det påverkar katten när den står och det samlas fukt inuti..
f.ö går bilen jämnt och fint, ingen avvikande bensinförbr..

kan en katalysator vara kass efter 25 år/25000mil.. pratade med en idag som hade en bil som hade gått närmare 35000mil, han hade aldrig bytt..
lyfte upp bilen på lyften idag och höll för slutpiporna, för att bygga upp tryck för att se så det inte läcker in luft någonstans, då det påverkar mätningen.. men det verkar inte som den läcker in någon luft..

någon som har erfarenhet/råd ?

audi a6 2.6l -95
Hur mycket för högt är CO värdet? Hur ser de andra värdena ut?
/Hälsningar Claes
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Kan naturligtvis vara katten, men en bil som har stått längre perioder mår väl inte så där toppenbra. Olja och filter brukar man ju rekommendera att byta, men det antar jag att du har gjort. Sedan är det en ordentlig resa för att få upp temperaturen i katten, det påverkar mätvärdena ganska mycket, och sedan har jag sett folk som spetsar med E85. Ibland går det bra och ibland inte, har aldrig provat själv, föredrar att ha ordning på grejorna.

Hur länge en katt håller är nog väldigt olika, men jag bytte på min S6 när den hade gått 33000 mil och det skramlade duktigt i båda två. Klarade precis HC värdet med dom gamla, men inga problem med den nya.
Vet inte om du blev klokare på den här utläggningen, men jag hoppas att du hittar problemet.
/ Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
okey, tråkigt att byta 2st kattar till en S6, inget man hittar på biltema : ) .. jag har den enklare varianten med bara 1st katalysator.. (billigare).. tänkte först att man kunde köra på biltemas katt, men har kollat runt och det går att hitta en ny med frakt inkluderat, som är modellanpassad, för samma pengar..

jag har under några år haft problem med att det skramlat något runt katten, trodde det då var något löst i, såsom det brukar göra, som du också säger, men det var en förstärkningsplåt på ovansidan som hade lossnat och förde med sig ett rasslande ljud vid tomgång.. jag svetsade fast den.. det löste sig, men det ljudet har nu kommit tillbaka och jag har känt med handen ovan katten och det sitter inget löst, så det kanske är i katten som det börjar lossna saker nu..

man vill ju vara helt säker på att det är katten innan man börjar beställa..

E85 är inget för mig heller, har hört, som du också säger, att det inte är helt säkert att utgången blir en godkänd bil..
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Jag var hos Ferrita i Köping och "fick" ett rostfritt system monterat, och i samband med det så byttes kattarna. Dom bygger om så att det bara behövs en katt i stället för två.
Helt säker kan man ju aldrig vara på var felet ligger, men är det en skapligt fräsch C4 du har så är det värt att hålla liv i den. Bästa modellen som Audi har byggt, enligt mig 😜
/ Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
oj, mycke bra.. de ska vara rostfritt om man inte har för avsikt att göra sig av med bilen inom överskådlig tid.. mina 2 pipor baktill, är syrafast rostfritt, så ibland tar jag fram smerjelduken och kör några gånger fram o tillbaka, man tror att avgasröret är helt nytt :cool:

okey, fin är den inte.. :) klarlacken har börjat släppa.. tänkte spraya huven som ett testprojekt, går det bra fortsätter jag, taket ser för gräsligt ut.. men den har dragkrok och det har inte min andra bil !

funderar på om jag beställer katten, och monterar.. chansen att den går igenom är väl rätt stor, men om den inte gör det, och felet är något annat.. den e jobbig : )
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Finns ju alltid
oj, mycke bra.. de ska vara rostfritt om man inte har för avsikt att göra sig av med bilen inom överskådlig tid.. mina 2 pipor baktill, är syrafast rostfritt, så ibland tar jag fram smerjelduken och kör några gånger fram o tillbaka, man tror att avgasröret är helt nytt :cool:

okey, fin är den inte.. :) klarlacken har börjat släppa.. tänkte spraya huven som ett testprojekt, går det bra fortsätter jag, taket ser för gräsligt ut.. men den har dragkrok och det har inte min andra bil !

funderar på om jag beställer katten, och monterar.. chansen att den går igenom är väl rätt stor, men om den inte gör det, och felet är något annat.. den e jobbig : )
Finns ju alltid möjligheten med bilskrotar, men jag vet inte hur tillgången är på kattar. Börjar bli svårt med vissa grejor till C4.
Har hittat en del på: https://m.ebay-kleinanzeigen.de
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
jag gjorde som så att jag lämnade in bilen på en felsökning.. det kostade mig 325kr.. inte så farligt.. de hade "blåst ur" bilen och hade därefter fått bra mätvärden (CO).. jag åkte bort till besiktningen för en stund sedan och den gick igenom med bra värden..
det var helt enkelt inget fel, utan katten behövde efter några års avställning bli lite "misshandlad"..
komma upp i temperatur rejält för att få bort beläggningar..
tråden löst..
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
jag gjorde som så att jag lämnade in bilen på en felsökning.. det kostade mig 325kr.. inte så farligt.. de hade "blåst ur" bilen och hade därefter fått bra mätvärden (CO).. jag åkte bort till besiktningen för en stund sedan och den gick igenom med bra värden..
det var helt enkelt inget fel, utan katten behövde efter några års avställning bli lite "misshandlad"..
komma upp i temperatur rejält för att få bort beläggningar..
tråden löst..
Sedär, då kom du billigt undan. Slut med "gubbkörningen" nu alltså så den inte sotar igen...
Tack återigen för återkopplingen!
/ Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp