Om ni skulle köpa en ny bil idag. Skulle ni då välja AUDI?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

glad_hummer

Ny medlem
Hej! Lite nyfiken på hur folk resonerar kring Audis position på marknaden idag.

Om ni hade möjligheten att köpa en fabriksny bil skulle ni då valt AUDI över konkurrerande märken i samma prisklass?
Vilken modell hade ni köpt då, och vad är anledningen till att ni väljer Audi över dess konkurrenter?
Finns det något Audi gör bäst?..

Uppskattar svar väldigt mycket!

Mvh
Förvirrad framtida bilägare
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
* Mellanklass då hade jag nog köpt merca c klass
* Storbilsklass då hade jag valt Bmw 5 serie, med 6cyl diesel eller hybriden.
* Stor suv hade jag valt Audi q7
* Lyxbil Merca s eller Bmw 7
*Elbil Tesla för räckvidden och prestandan, audi etron gt för designen.

Kör själv idag en A6 allroad 45 tdi -2020.
 

Mumkas

Medlem
Kan bara svara för bilar under mellanklass och svaret är ja. Fick leverans på en ny A1 35 TFSI 2022 för två månader sen och hade lätt gjort samma val igen. Haft VW och BMW innan, men hittar inte motsvarande alternativ där. Elbil funkar inte för mig heller som inte kan ladda hemma eller på jobbet. Vad Audi gjort bra med just A1 då? Proper inredning och fysiska reglage för de vanliga funktionerna (blä för touch). Spak för växellåda och handbroms är ett plus det med. Känns lite som mina BMW från 2004 och 2007 var, men betydligt modernare.

Mvh
Bakåtsträvare :D
 

glad_hummer

Ny medlem
* Mellanklass då hade jag nog köpt merca c klass
* Storbilsklass då hade jag valt Bmw 5 serie, med 6cyl diesel eller hybriden.
* Stor suv hade jag valt Audi q7
* Lyxbil Merca s eller Bmw 7
*Elbil Tesla för räckvidden och prestandan, audi etron gt för designen.

Kör själv idag en A6 allroad 45 tdi -2020.
Intressant!
Finns det någon specifik anledning till varför du inte överväger Audi i Mellan/Storbilsklassen?
 

glad_hummer

Ny medlem
Kan bara svara för bilar under mellanklass och svaret är ja. Fick leverans på en ny A1 35 TFSI 2022 för två månader sen och hade lätt gjort samma val igen. Haft VW och BMW innan, men hittar inte motsvarande alternativ där. Elbil funkar inte för mig heller som inte kan ladda hemma eller på jobbet. Vad Audi gjort bra med just A1 då? Proper inredning och fysiska reglage för de vanliga funktionerna (blä för touch). Spak för växellåda och handbroms är ett plus det med. Känns lite som mina BMW från 2004 och 2007 var, men betydligt modernare.

Mvh
Bakåtsträvare :D
Grymt att du är trogen Audi. Skulle du säga att det var inredningen, med fysiska reglage etc som skiljer Audi från bmw och VW, och fick dig att välja Audi igen? Eller något annat?
 

Mumkas

Medlem
Grymt att du är trogen Audi. Skulle du säga att det var inredningen, med fysiska reglage etc som skiljer Audi från bmw och VW, och fick dig att välja Audi igen? Eller något annat?
Det är min första Audi men kanske kan man säga att jag är märket trogen när jag skulle gjort samma val igen :)

Jag skulle säga att det var inredningen (instrumentbrädan med reglage särskilt) som sålde mig direkt plus att priset är var rätt ok för en A1 35 TFSI med en del extra. Dock så är dörrsidorna rätt plastiga men det är bara bra när man har en liten jycke i bilen. Hade en VW Polo 2015 innan och tänkte Polo igen, men VW har slutat sälja Polo i Sverige.
I den klassen har BMW bara Mini som inte känns som en BMW. Det jag gillade med BMW var bakhjulsdrift och det är borta. Övervägde inte ens en Ford Fiesta men kollade på Peugeot 208 som nästan hade kostat samma som min A1 med motsvarande spec. Jag tror att mindre bilar i den här klassen med bensin- eller dieselmotor är på väg att dö ut i Europa tyvärr.

Skulle jag behövt en klass större bil blev det nog en A3 Sedan hellre än Golf som många väljer. Vad söker du efter själv?

Mvh
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Intressant!
Finns det någon specifik anledning till varför du inte överväger Audi i Mellan/Storbilsklassen?
Audi a4/a5/q5 känns väldigt gamla i jämförelse med nya mb cklass.

I storbilsklassen så känns A6/A7 modern i inredning men jämfört med Bmw 5 så är Audin riktigt epig, inte alls lika välbyggd som dess företrädare c7,, sen är responsen mellan motor/växellåda ljusår bättre på Bmw.n jämfört med Audin.
 

glad_hummer

Ny medlem
Det är min första Audi men kanske kan man säga att jag är märket trogen när jag skulle gjort samma val igen :)

Jag skulle säga att det var inredningen (instrumentbrädan med reglage särskilt) som sålde mig direkt plus att priset är var rätt ok för en A1 35 TFSI med en del extra. Dock så är dörrsidorna rätt plastiga men det är bara bra när man har en liten jycke i bilen. Hade en VW Polo 2015 innan och tänkte Polo igen, men VW har slutat sälja Polo i Sverige.
I den klassen har BMW bara Mini som inte känns som en BMW. Det jag gillade med BMW var bakhjulsdrift och det är borta. Övervägde inte ens en Ford Fiesta men kollade på Peugeot 208 som nästan hade kostat samma som min A1 med motsvarande spec. Jag tror att mindre bilar i den här klassen med bensin- eller dieselmotor är på väg att dö ut i Europa tyvärr.

Skulle jag behövt en klass större bil blev det nog en A3 Sedan hellre än Golf som många väljer. Vad söker du efter själv?

Mvh
Ah okej! Tror du har en poäng med att den klassen är på väg ut..
Jag letar efter en elbil tänker jag och har varit sugen på Audi. Dock får jag känslan att Audi har tappat lite av sin premiumkänsla de hade tidigare på 2000-talet. Vet inte riktigt vad det beror på. Kanske var de sena på bollen när det kom till att marknadsföra sig som ledande inom elbilar. Håller du med om det eller ser du på Audi på samma sätt idag som du gjorde för ca 10 år sedan?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Tror dom flesta premium tillverkare har tappat lite jämfört med förut, känns som att det handlar mer om att tjäna pengar idag än förut.
 

Mumkas

Medlem
Ah okej! Tror du har en poäng med att den klassen är på väg ut..
Jag letar efter en elbil tänker jag och har varit sugen på Audi. Dock får jag känslan att Audi har tappat lite av sin premiumkänsla de hade tidigare på 2000-talet. Vet inte riktigt vad det beror på. Kanske var de sena på bollen när det kom till att marknadsföra sig som ledande inom elbilar. Håller du med om det eller ser du på Audi på samma sätt idag som du gjorde för ca 10 år sedan?
Jag valde iaf BMW över Audi för 18 år sedan och hade säkert gjort det för 10 år sedan med om jag stått inför valet. Skulle jag köpt något nu, säg en A3 eller 3-serie, är det nog fördel Audi. En stor anledning är att jag har så svårt för skärmar som sträcker sig över större delen av instrumentbrädan à la BMW och MB. Men det är bara för en bakåtsträvare att gilla läget tills nästa gång det är dags för byte och då lär det bli elbil med. Hade förra bilen nästan 8 år och det blir säkert detsamma med den här.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp