Oljetryck 2.0T fsi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Fjellis_S4

Ny medlem
Hejsan, någon här som har bra koll på det här med oljetryck?
Har införskaffat mig en A4 b7 med fsi motorn (2.0t) och vet att dessa brukar ha problem med oljetrycket om dom har varit longlifeservade. Och pga. Diverse andra anledningar. Har börjat felsöka lite. Den varnar för lågt oljetryck ibland på olika sätt och vis. Har mätt upp trycket med en manometer och allt verkar vara normalt. Ca 4bar kallstart som sjunker till ca 1.5bar när motorn är varm och ökar med varvtalet upp till ca 4bar när man gasar. Inga direkta missljud från motorn vad jag kan tycka. Men finns ett litet tickande ljud som jag misstänker kan vara pga. Dåligt oljetryck. Men om jag jämför med min 2.0ts (b7) som jag hade för några år sen så låter denna motor mkt friskare än den jag hade då. Och hade aldrig några problem med oljetrycket på den förra. När jag gjorde mätningen så hade jag givaren för oljetrycksvarning inkopplad samtidigt och den larmade även fast manometern visade 3-4 bar. Har även fått upp felkod P000a (Kamaxelposition Slow Response Bank 1.) Så mina frågor är: kan jag lita på det test jag gjorde, och köpa en ny givare och se om problemet försvinner? Eller ska jag riva isär tråget och felsöka? Vet somsagt att dessa brukar få problem med glapp i balansaxlar, drev som pajar, kedja, ventil osv. Och vet någon vilket oljetryck som anses vara normalt?
Mvh Mathias
 

Swizz

Aktiv medlem
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp