Ojämn oljeförbrukning A4 2.0 tdi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

JanneOlle

Medlem
Oljeförbrukningen är stundom hög för att sedan ligga still. Kan vevhusventilationen spöka? Upplever ingen blåröd från avgassystemet. Tips?
 

Swizz

Aktiv medlem
Då har jag inte så goda nyheter, tvärr har 2.0 TDi 177hk problem med för hög oljeförbrukning och det är byte av komplett cylinderblock med tillhörande kolvar & stakar som gäller.
 
  • Like
Reactions: Per

JanneOlle

Medlem
Då har jag inte så goda nyheter, tvärr har 2.0 TDi 177hk problem med för hög oljeförbrukning och det är byte av komplett cylinderblock med tillhörande kolvar & stakar som gäller.
Det inte svaret jag ville ha?. Men det var det jag misstänkte.... Drar inte mer än att Audi kommer att göra något åt det. Rullande oljebyte..
Tack för svaret!
 

spook

Medlem
Då har jag inte så goda nyheter, tvärr har 2.0 TDi 177hk problem med för hög oljeförbrukning och det är byte av komplett cylinderblock med tillhörande kolvar & stakar som gäller.
Gäller det verkligen tdi-motorerna också? Vet att tfsi har detta problem, för det får man höra lite då o då. Men tdi har jag inte hört ska ha detta problem?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Hur mycket olja tar den ? Har haft 2st a4 2.0tdi den ena tog inge olja alls medans den andra fick man fylla säkert 1l mellan varje oljebyte (1500mil)
 
N

nnj

Gäst
Den oljan är ju för tok för lättflytande om man redan har en hog oljeförbrukning. Idiottips.
Nej inte du igen! det är den oljan som ska vara till den motorn vad har du själv för olja i din ? om du överhuvudtaget har en Audi tomte kom inte med dina duma svar du som bytte hjullager för 8000kr snacka om att bli blåst så skriv inget i försäljning för du kan inget om bilar.
 

JanneOlle

Medlem
Uppdatering. Det var egrkylaren som kärvade. 1 liter på 40-50 mil. Verkstan skulle ha 13600 kr för att byta den. Till saken är att den är byt för 4000 mil sen på good will. Jag sålde den och köpte en AUDI Q3 istället😁
 
Hej, läste tråden, har liknade problem med min Audi, hur kunde EGR-kylaren orsaka en så hög oljeförbrukning? Prövade du att byta den innan du bytte bil och såg att de hjälpte? Tacksam för svar.
Mvh Joacim
 

JanneOlle

Medlem
Jag bytte bil innan. Vet inte om firman bytte Egrkylaren. Ville inte chansa utan bytte bil istället. Vet inte definitivt om det var egrkylaren.
 

Wenka81

Ny medlem
Hej, läste tråden, har liknade problem med min Audi, hur kunde EGR-kylaren orsaka en så hög oljeförbrukning? Prövade du att byta den innan du bytte bil och såg att de hjälpte? Tacksam för svar.
Mvh Joacim
Det kommer inte att hjälpa att byta egr/kylare för oljeförbrukningens skull! Det är kolvringarna/oljeringarna som är problemet, kostar ca: 50.000kr att få det åtgärdat på auktoriserad verkstad.
 

Wenka81

Ny medlem
Egr med kylare tar cirka 4 timmar att byta själv av en kostnad på ca: 2600kr exakt likadan som audi verkstaden mekar dit.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp