Ny kylvätsa för AC läckte ut vid start

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

pont

Ny medlem
Vi har tagit över/köpt en Audi A6 2.0 T -08. AC:n kylde dåligt så dagen innan vi fick den så tog de med den till nåt ställe som provtryckte systemet och sen fyllde på med kylvätska. AC funkade dock inte så när de kom hem tog de ur alla säkringar och i igen, och då startade fläkten. Men då rann plötsligt all kylvätska ut. Något pysande ljud/tryck hördes/kändes kring strålkastaren fram på förarsidan.

Detta är hur jag fått förklarat för mig att det gick till. Vad kan ha hänt? Tips på hur man går vidare med detta? Felsöka något själv? Klarar alla verkstäder av detta eller ska man till någon special? Numera är bilen i södra Stockholm.

Edit: Jag kan lägga till att bilen stått i nåt år innan detta hände.
 
Senast ändrad:

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
åk till en ac verkstad och be dom sätta i spårmedel och trycktesta så ser dom var läckan är, är det vid strålkastarn kan det bla vara kondensorn som läker.
 

pont

Ny medlem
Gör alla verkstäder detta eller ska man åka till speciella? Alla verkstäder nämner AC-service men det är väl mer påfylnning av och gas och sånt. Den är körd på Gotland så inte utsatt för så mycket salt, men kanske kan rosta sönder ändå...
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Är olika men de verkstäder som har ac service brukar kunna provtrycka och se var det läker,, kondensorn sitter längst fam så den är lite utsatt för stenskott...
 

pont

Ny medlem
Jag lämnade till en vanlig verkstad. De hittade att det läckte vid tryckgivaren.

Kostade 4000kr totalt. Tyckte det lät lite dyrt men vad vet jag. Har fått ok pris på annat hos dem tidigare så utgick från att de inte lurades. Felsökning, demotera kofångare, givare, påfyllning. De motiverade priset med att man behövde demotera kofångare för att komma åt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp