Ny ägare till gammal bil, A3 1.8T Quattro 8L

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Killawife

Aktiv medlem
Bilen har nåt som heter SAI, Secondary air intake system. Det är ett system som pumpar friskluft in i avgassystemet vi kallstart. Detta är för avgasrening. Det sitter en pump framför motorn och från den går en slang. Följ denna slangen och kolla om den är trasig då det skulle kunna ge denna avgaslukten. Man brukar höra det väl när man startar bilen kall då det låter mycket.

Killawife

Aktiv medlem
Nej, det där är nog kolkanistern. SAI:ns pump sitter framför motorn, en bit ner på vänster sida om man står framför bilen. Det är en rätt stor grej typ 30x30cm

Killawife

Aktiv medlem
Ja, den pumpen går bara precis när mann startat bilen och typ i en minut kanske. Men den har en slang som går till avgassystemet på nåt vis och om denna läcker så kan ju avgaser leta sig ut den vägen, tänker jag. Annars kan du sätta nånting för avgasröret bak och sen bara lyssna efter vart det läcker. det brukar vara effektivt. Tänk på att det är varmt bara så det går inte med en plastpåse. Nåt som inte smälter.

Killawife

Aktiv medlem
Skumt. Jag gjorde dock en SAI-delete på en av mina A3'or innan då den väsnades nåt förskräckligt. Nån kanske har gjort det på denna med?

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp