Några funderingar innan ev bilköp

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
T

Tobiasoberg81%

Gäst
Hallå

Funderar på att köpa mig en A4 Avant 2010-2013 med TFSI motorn på 2.0liter, nått extra man ska fundera på innan köp eller nått som borde vara bytt(Barnsjukdomar eller dyligt). Och vet ni service intervaller? Tror karossen heter B8.

Tack på förhand Tobbe
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Vanligt att kamkedjan sträcks.
Vissa drar mycket olja pga otäta kolvringar.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Facelift
Snyggare front
Bättre lysen
177hk dieselmotor
21000mil kamrem intervall dom äldre har 18000mil.
 

Swizz

Aktiv medlem
Uppenbarligen så jobbar ni inte med märket för då hade ni vetat att 2.0 tdi 177hk har problem med oljeförbrukning precis som bensinarna. Vill du ha en bensinare så rek. Jag 225hk modellen som kom med faceliften.
 

Milan

Ny medlem
Hade en A5:a 2011 med den oljeförbrukande motorn. Gick en match med Audi och fick till slut bekräftat att materialet i kolvarna inte pallar värmeutvecklingen och att det låg/ligger bakom det ymniga oljeflödet... Det är mkt välkänt inom Audi att just detta är problemet, men man är av förklarliga skäl inte särskilt pigg på att prata om det.
Jag fick allt utbytt (mitt försäkringsbolag och Audi gjorde en deal) till nya kolvar etc som ligger i modellerna som kom med faceliften, från 2014?
Nytt material i kolvarna, enligt Audi-verkstaden jag hade kontakt med. Så se upp med 2,0 bensinmotorn, 177 hk, på modeller före faceliften...
 
T

Tobiasoberg81%

Gäst
Uppenbarligen så jobbar ni inte med märket för då hade ni vetat att 2.0 tdi 177hk har problem med oljeförbrukning precis som bensinarna. Vill du ha en bensinare så rek. Jag 225hk modellen som kom med faceliften.
Då räcker nog inte min budget på 120 tyvärr, har kollat lite på -11 o -12 2.0tdi som gått runt 17000mil. Har du koll på när de har byte av kamrem?
 

lsoderlund

Medlem
Du är medveten om att du troligen kan pruta bort en 10% av priset? Titta in en bil, gå till en branschansluten handlare (rekommenderas), och lägg korten på bordet, att du har 120kkr och inte mer. De kommer säkert vara villiga att möta dig där.

Annars har du ju dessa
https://www.blocket.se/annons/stockholm/audi_a4_2_0_tdi_s_line_alcantara_1_90__ranta/88539463
https://www.blocket.se/annons/stockholm/audi_a4_1_95__ranta_lagerutforsaljning_avant/88966432
https://www.blocket.se/annons/goteborg/audi_a4_2_0tdi_quattro_drag_varmare_177hk/88075585
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Uppenbarligen så jobbar ni inte med märket för då hade ni vetat att 2.0 tdi 177hk har problem med oljeförbrukning precis som bensinarna. Vill du ha en bensinare så rek. Jag 225hk modellen som kom med faceliften.
Har haft 2st a4 med 177hk motorn och ingen har tagit olja.
 
T

Tobiasoberg81%

Gäst
Ska iväg idag o titta på en a4 -13 2.0 tdi, men den har 163hk. Vad är skillnad på den motorn och den med 170hk, är det programvara?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Det är bara programvaran som skiljer från 163 hk motorn vs 177hk motorn.
Kolla om bullentinen på brödrosten (elvärmaren) är gjort samt om dieselgate grejen är gjort.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Vadå ? Att det bara är programvara som skiljer el om bullentinerna är gjorda ?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp