Någonting stör ut min transponder

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

4udi A6

Ny medlem
Hej allesammans.

Jag blev för en månad sedan lycklig ägare av en 2023 Audi A6 55 TFSI e, min första Audi - en fantastisk bil måste jag säga.

Jag har en fundering som jag hoppas att någon har ett svar på, för att ta mig in på området på min arbetsplats så har jag en transponderbricka som man brukar kunna ha i framrutan på bilen - men den känns inte av alls i Audin. Jag måste kliva ur bilen och gå fram till läsaren och hålla upp brickan för att grinden ska öppnas. Någonting i bilen stör ut transpondern.
Det fungerar inte heller om jag håller ut brickan genom rutan på passagerarsidan.

Har någon en idé om vad det kan vara som stör ut min transponder?

Jag tackar på förhand!

George

Aktiv medlem
Tror inte det är Audin utan en förändring i systemet eller i brickan, "transpondern", RFID egentligen. Om det är en aktiv bricka med batteri är troligen batteriet på väg att ge upp.
Prova att köra dit med en annan bil. Det kommer inte vara någon skillnad.

• Like
Reactions: Per

4udi A6

Ny medlem
Hej George.

Tack för ditt svar.

Det fungerar alldeles utmärkt i andra bilar. Jag hade en lånebil i förra veckan och i den fungerade det.
Jag får känslan av att det sitter en RFID-sändare i A6:an som överröstar min transponder, men jag hittar inget konfigurationsgränssnitt för den i MMI:n.
I USA verkar det vara vanligt med en Integrated Toll Module (ITM) för vägtullar i Audis, men ja har svårt att hitta någon information alls om det i Sverige.

George

Aktiv medlem
4udi A6 skrev "Det fungerar alldeles utmärkt i andra bilar"
Har du testat med annan bil efter att du fick nya bilen?

4udi A6

Ny medlem
Hej George.
Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg när jag skrev att jag hade en lånebil i förra veckan. Den lånebilen har jag haft efter att jag har upplevt problem med transpondern i A6:an.

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Knepigt:unsure:. Min första tanke var att det kunde ha att göra med någon beläggning /behandling av rutorna, men det funkar alltså inte så länge du sitter kvar i bilen? Inte ens med sidorutan öppen som jag förstår det.
Provat att låna någon kollegas transponder för att testa?
Nästa steg är nog att kolla med Audi centralt, förmodligen Södertälje.
Kan vara så att det finns något i bilen som ligger på samma frekvens som din transponder och stör ut den.
Om du får tag på "rätt" person, dvs. någon som är serviceinriktad, så bör de kunna se om någon annan har råkat ut för samma sak.
Kanske inte i Sverige, men det borde finnas ett globalt forum för udda problem.
Är övertygad om att du inte är den enda som har råkat ut för detta...
Alternativt att årerförsäljaren på din ort är vettig och vill hjälpa till.
Kan variera ganska ordentligt där har jag förstått.

/Hälsningar Claes

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp