Mycket avgaser och rök

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ludlob

Medlem
Hej,
Har en Audi allroad-18 190hk tdi som jag tycker spottar ut extremt mycket avgaser, oavsett varmkörd eller ej. Märker även vid start att det ryker från motorrummet. Är det här normalt, är det någon annan med likadan bil som upplever detsamma?
 

ludlob

Medlem
Hm verkar ha problem med att ladda upp både film och bild, vet ej varför.
Audi sa att det är min värmare som går igång när det är kallt, men för mig ärdet fortfarande för mycket rök för det. Tycker även att kylarvätskan minskar. Ska fylla på den och se hur mycket som försvinner. Min tanke är att det är vätskan som kommer ut någonstans.
 

Klason

Medlem
Verkar vara dieselvärmaren som är igång. Om den här igång under färd blir det visserligen fortare varmt i kupén men det kan lukta avgaser. Jag stänger av min värmare samtidigt som jag startar motorn.
 

ludlob

Medlem
Verkar vara dieselvärmaren som är igång. Om den här igång under färd blir det visserligen fortare varmt i kupén men det kan lukta avgaser. Jag stänger av min värmare samtidigt som jag startar motorn.
jag hade inte accepterat det, du får ju all den skit röken inne i kupén, skulle tro att den diesel värmaren inte helt frisk antagligen igensatt och måste göras rent, har bilen garant så klaga hos Audi
jag har inte använt värmaren denna vecka just för att att se om det blev någon skillnad. Nu går den visst igång själv om det är kallt. Man ser lite rök komma ut från huven men det är när jag öppnar den som det syns.
jag köpte den här bara för 1 månad sedan hos en återförsäljare så har ju deras garanti. Garantimannen jag pratade med idag sa just det jag nämnde ovan, det är normalt och den kickar igång själv.
har haft lite problem med Audi presense så lämnar jag in den för det får de kika på värmaren också!
Tack för svaren - aldrig själv upplevt mängden rök av en värmare.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Nå det är inget fel på värmaren utan den gör så, den fungerar ju som en hjälpvärmare till motorn för att få upp temp.
 

nn.j

Medlem
Nå det är inget fel på värmaren utan den gör så, den fungerar ju som en hjälpvärmare till motorn för att få upp temp.
Min ryker inte så iallafall men man känner av att det luktar lite det ska inte stinka avgaser när man kör med bilen. Har du en diesel värmare? Det är bra om du är helt säker på vad du snackar om för har märkt att du inte är så kunnig när man läser dina svar hör på forum.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Min ryker inte så iallafall men man känner av att det luktar lite det ska inte stinka avgaser när man kör med bilen. Har du en diesel värmare? Det är bra om du är helt säker på vad du snackar om för har märkt att du inte är så kunnig när man läser dina svar hör på forum.
Hahaha har haft flera audis med dieselvärmare 😊
Den SKA ryka när den startar eftersom det ÄR en dieseldriven värmare 😊, men såklart inte när bilen är varmkörd.
Ps. Snygg google bild 🙈
 

nn.j

Medlem
Hahaha har haft flera audis med dieselvärmare 😊
Den SKA ryka när den startar eftersom det ÄR en dieseldriven värmare 😊, men såklart inte när bilen är varmkörd.
Ps. Snygg google bild 🙈
Google bild? om du öppnar lite ögonen så står det LHY... regg nr så det är min bil vad har du för problem grabben? Du snackar mycket skit här på forum som du bara gissar dig fram till svar. Gå till volvor raggar sidan du har inga Audi... du hade inte fått jobb på min verkstad den saken är klar 😆
 

uuno_san

Ny medlem
Helt normalt, min A6 med dieselvärmare ryker rejält fram vid höger däck nån minut efter att jag startat bilen. Blåser det lite så kan det se ut som att det kommer från motorutrymmet. Så Kurtti har rätt.
Påhopp och liknande hjälper inte, alla försöker vi hjälpas åt.
 

nn.j

Medlem
Helt normalt, min A6 med dieselvärmare ryker rejält fram vid höger däck nån minut efter att jag startat bilen. Blåser det lite så kan det se ut som att det kommer från motorutrymmet. Så Kurtti har rätt.
Påhopp och liknande hjälper inte, alla försöker vi hjälpas åt.
Min A4 B8 ryker inte ska tillägga att jag har bytt glödstift och gjort rent värmaren från sot men det kanske ska ryka på nyare Audi......
 

uuno_san

Ny medlem
Olika bilar, olika konfigurationer. Jag fick till mig att kör man mycket korta sträckor så sotar värmaren igen och kan då ge ifrån sig rök, vilket är fallet hos mig. Får köra nån längre sträcka nån gång i månaden så avhjälps felet. Så funkar det på min bil.
 

Klason

Medlem
Under första långresan med nya bilen, på vintern för tre år sedan, körde jag in i Stockholm och vid första rödljusstoppet noterade jag avgaslukt i kupén. Från ÅF fick jag beskedet att avgaserna från värmaren går ut nära ena framdäcket och då kan man ju räkna ut själv att avgaserna kan tränga in i kupén. Jag fick beskedet att "konstruktionen är så´n". Rådet var att slå ifrån värmaren så att den inte bidrar till motorns hjälpvärme under färd. Avstängningen i min A5:a ligger under "Fordon" och därefter "Parkeringsvärmare". Då försvann problemet. Nu kör jag värmaren helt manuellt 20-30 minuter innan färd och stänger av den samtidigt som jag startar motorn. Då ligger det en svag avgaslukt i kupén i cirka en minut. Det känns inte som en premiumlösning men ändå något som jag med tvekan accepterat sålångt. Om jag kört värmaren 20-30 minuter innan start går motorn upp snabbt i temperatur även vid 15 minus med bra värme i kupén.. Intressant är att familjens andrabil, en Skoda Octavia med dieselvärmare, inte osar in kupén. Jag har förlängd garanti på A5;:an så det finns nog anledning att göra en garantiöversyn av värmaren.
 

ludlob

Medlem
Intressanta svar och upplysningar. Bara haft bilen drygt en månad och mestadels korta körningar, snackar kilometer. Det luktar lite bränt så säkert igensatt till en viss del då. När pandemin är över återgår jag till kontoret, då blir det 1,5-2 mil enkel väg igen.
ska iväg en längre resa idag så hoppas den kan jobba ut skiten då!
som tidigare nämnt har ingen av mina tidigare bilar avgett dennna mängd. Enda jag noterat är då svag diesellukt utanför bilen, aldrig inne. Kanske får jag slå av den värmaren manuellt varje färd, blir väl en vanesak tillslut.

tack för svar och feedback allihopa. Inte optimalt enligt mig men mitt körmönster hjälper inte.. men jag slipper vara orolig över något läckte i alla fall!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp