Mullrande/ vibrerande ljud Audi A6 avant -17

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

PerformanceA

Ny medlem
Hej! Köpte nyligen en Audi A6 avant 2017. Kört 11.500 mil, automat 2.0D Quattro. S line paket och allt det där. Haft den nu några dagar och har börjat känna av kraftigt missljud/ mullrande ljud vid svängningar från bakvagnen.

Lämnade in den på begagnat test och besiktningsmannen kände likadant men kunde inte peka ut felet. Allting såg bra ut sa han. Jag har bokat tid på Mechanum men tänkte kolla med er kunniga om ni känner till problemet?

OBS! Min första Audi bil så lägg tråden i barnnivå:) tack!
 

Rstyrman

Ny medlem
Jag har också ett dovt ljud typ som att det går tungt när man svänger runt från stillastående.. jag har bara haft min i 3 veckor så jag hoppas verkligen att det beror på dem 255 breda vinterdäcken och att det ska sluta när sommardäcken åker på..
 

PerformanceA

Ny medlem
Jag har 245/45R18” nu sommardäcken på. Men tror inte felet är på däcken. Du har kanske för stora dimensioner på vinter men tror inte det är problemet. Har du testat begagnattestet hos Carspect? Jag misstänker kanske ”svänghjul” har bokat tid hos Mechanum får se vad de säger, företaget kommer få stå för varenda krona alt. Jag lämnar tillbaka bilen

Jag har också ett dovt ljud typ som att det går tungt när man svänger runt från stillastående.. jag har bara haft min i 3 veckor så jag hoppas verkligen att det beror på dem 255 breda vinterdäcken och att det ska sluta när sommardäcken åker på..
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Helt normalt att det går tungt/tuggar/låter/mullrar när du kör sakta runt, quattron är ju 4hjulsdriven
 

PerformanceA

Ny medlem
Fast det blir ett darrande ljud, det som att du har i hög växel i låg hastighet (manuell). Har haft 4-hjulsdriva bilar tidigaste och aldrig känt sådär. Om Mechanum säger det ska låta så då e det fanimej sämsta bilen jag köpt



Helt normalt att det går tungt/tuggar/låter/mullrar när du kör sakta runt, quattron är ju 4hjulsdriven
 

Merkava

Medlem
Helt normalt att det går tungt/tuggar/låter/mullrar när du kör sakta runt, quattron är ju 4hjulsdriven
Köpte min första Audi för två veckor sedan och jag trodde fram till jag läste detta att det var något fel på bilen. Står jag stilla och svänger fram eller bak så låter det från däcken. Nästan lite som om däcken kränger på underlaget, ungefär som om att svänga med en diffad axel.
Nu står den på 255/45/19 och quattro så jag har haft misstanke om att det är normalt. Är en Audi Allroad 3.0 tdi 2017.
Känner igen beskrivningar ovan och kan nu släppa tanken på att det skulle vara fel. Bilen har precis rullat 4000 så det känns lite otippat att något skulle vara fundamentalt fel med den redan.
 

MickeM

Medlem
Min A4 quattro från 2017 låter lika.
Booooooh! I tvär sväng i låg fart.
Typ parkeringsplatser.
Föga imponerande, men det är nog inget fel tydligen.

Jag har haft massor av fyrhjulsdrivna bilar med olika 4wdsystem men ingen har låtit så här. Inte ens dom som blev stumma på mitten med inkopplad 4X4.
(Toyota Tercel från 80talet och några Pick-up'er)
Dom liksom krängde ovh ett hjul tuggade, men det lät inget.

Låter som det var lamelldiff bak med fel olja ungefär.
Ingen aning vad det är för diff bak.
Servad enl plan.

Den är hellet inte utrustad med sportdifferensial utan standard Quattro 2.0TDI 190hk med 7vxl S-tronic.

Står på 225/50 R17 vilket jag tror är orginaldimensionen.
 
Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Har nyligen råkat ut för detta på min gamla S6 1997. Efter byte av fjäderben och styrstag på båda sidor så började den helt plötsligt "radera" med framhjulen vid fullt rattutslag. Visade sig att toe-värdet stod helt åt skogen. Försvann efter en framvagnsinställning.
Om det kan ha med saken att göra i ert fall vet jag inte, eller om det är en "egenskap" som någon skriver.
/Hälsningar Claes
 

Patrik Saxman

Ny medlem
Har en A6 -18 3.0 11500 mil med precis samma fenomen, däck 245/19”….irriterande med vibrationer/muller….ingen som löst det? Utan det är bara att leva med 😳😵
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp