Motorras Audi TTRS, CEPA 340HP

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Monsterkaka

Ny medlem
Tjena..

Det är så att jag har fått ett motorras på en audi ttrs och vid en närmare inspektion så har vevlager smällt och vevaxel även tagit stryk så att det blev att beställa ny vevaxel från audi, eftermarknads vevstakar för orginal kolvar, ACL vevlager och ACL ramlager.

Nu är den stora frågan såhär, den nya vevaxeln ska in i motorn snart och jag vet inte riktigt hur det är med ramlager.

Audi säger att ramlager måste ha exakta mått för att vara passbara medans en annan firma säger att det är bolt on..

Jag behöver verkligen hjälp här för att inte göra fel, många olika svar från olika proffsiga firmor som gett mig hjärnspöken.

Vevlager ska ju vara passbara som dom är och även vevstakarna men just med ramlager är jag väldigt osäker.

Gamla vevaxeln ska ut ur bilen och slängas, nya veven ska in.. Hur gör man?

Mvh
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Borde ju bara vara att montera ihop,om delar verkar vara samma "samma kit

Ring till företaget du köpte delarna och få det bekräftat först kankse:)
 

CarlA4

Medlem

Är det något på en motor som jag inte tar i så är det vevaxel, vevaxellager och vevstakslager. Som gjort för att gå fel om man inte vet vad man sysslar med! Man måste alltid kontrollmäta axeltapparna och kolla mot lagren. Toleranserna är tajta och blir det fel så skrotar man skiten ganska enkelt. Kan tänka mig att en RS motor kan kräva att man måste anpassade lagren mot den nominella diametrarna på axeltapparna på vevaxeln.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp