Massa fel på samma gång?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Turtlan

Ny medlem
Hejsan, hoppas på att någon vet något om detta.
En morgon när vi startade bilen (-25 grader men med motorvärmare i kopplad och funkar.) så lät det som att bromsarna var lite lätt fastfrusna.

Efter jag rullade ca 5m så kommer det upp 4st felmeddelande på instrumentpanelen.
ABS/ESP
Parking break fault
Headlight range control defectiv
TPMS

Några kollegor sa att det kunde vara att bromsarna hade fryst eller att det är en ABS givare som gått sönder.

Dagen där på så får jag ett ytterligare fel på instrumentpaneler. (-5 grader) Dom gamla felen kvarstår.
Gearbox malfunction.

Känns väldigt konstigt att så många fel dyker upp samtidigt. Är det något som binder dessa samman?

Jag har en Audi A6 -15 2.0 tdi ultra och den har gått 11700 mil.
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
In med bilen i värme och kolla felkoder,kan ju ha att göra med den stränga kylan
Kablar,stål,kontakter mm kan ju tex dra ihop sig
 

Turtlan

Ny medlem
In med bilen i värme och kolla felkoder,kan ju ha att göra med den stränga kylan
Kablar,stål,kontakter mm kan ju tex dra ihop sig
Okej, jag hade den inne i värmen igår då jag nyligen fått en ny slangvärmare installerad av verkstad.

Då jag läst lite på nätet så kan det finnas kylarvätska i kontakterna. När jag väl kollade där under bilen så var det en hel del kablar å kontakter som hade blivit väldigt grusiga av kylarvätskan.

Ska koppla upp den imorgon med dator för att få fram felkoder iaf.
 

CarlA4

Medlem
Hejsan, hoppas på att någon vet något om detta.
En morgon när vi startade bilen (-25 grader men med motorvärmare i kopplad och funkar.) så lät det som att bromsarna var lite lätt fastfrusna.

Efter jag rullade ca 5m så kommer det upp 4st felmeddelande på instrumentpanelen.
ABS/ESP
Parking break fault
Headlight range control defectiv
TPMS

Några kollegor sa att det kunde vara att bromsarna hade fryst eller att det är en ABS givare som gått sönder.

Dagen där på så får jag ett ytterligare fel på instrumentpaneler. (-5 grader) Dom gamla felen kvarstår.
Gearbox malfunction.

Känns väldigt konstigt att så många fel dyker upp samtidigt. Är det något som binder dessa samman?

Jag har en Audi A6 -15 2.0 tdi ultra och den har gått 11700 mil.
Dåligt batteri är min diagnos. Kolla att spänningen är över 12,7 volt på batteriet innan du slår på spänningen. Är den inte det så kan det bli problem.

//Calle
 

Robban_F

Aktiv medlem
Dåligt batteri är min diagnos. Kolla att spänningen är över 12,7 volt på batteriet innan du slår på spänningen. Är den inte det så kan det bli problem.

//Calle
12.7V (12.8V) är ett fulladdat batteri. Har man kört korta sträckor eller om bilen stått ett tag är spänningen knappast så hög. Under 12.3V (50% laddning) är däremot inte bra.
 

CarlA4

Medlem
Är problem som ovan och spänningen ligger mellan 12 och 12,7 efter ca ett dygn med avslagen bil, så börjar det bli dags att bytta. Är det fortfarande under 12,7 efter 20-30 min körning så är det dags att byta. Sulfateringen har då troligen gått så lång i batteriet att det kan ha problem att ge tillräcklig med ström efter starten till elektroniken. Spänningen ska normalt ligga på mellan 12,7-12,8 efter ett dygn för att det ska betraktas som fult friskt vara ok!

//Calle
 

Turtlan

Ny medlem
Hejsan, tack för allas svar och hjälp.
Har hittat felet och åtgärdat det.

Det var kabeln ( höger fram ) från ABS-givaren till datorn som hade gått av, det är inte såpass ovanligt att det blir så tydligen pga kallt väder och rörliga kablar.

Reparationen inklusive del kostade 2000kr, kabeln var tvungen att beställas från Tyskland.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp