Luktar Diesel i Kupén under körning.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Phanki

Ny medlem
Hej på er!

Har nyligen märkt att det börjat att lukta diesel i kupén. Detta fenomen inträffar när jag kör i väldigt låga hastigheter (cirkulationsplats) samt när jag står still. Det luktar aldrig när jag kör på som vanligt. Har en A4:a 2.0 TDI från 2014 Quattro DPF. Bilen har rullat 12.000 mil.

Någon som vet varför detta inträffar?

Har forskat lite på nätet och hittat väldigt gamla trådar från 2007 osv där någon nämner EGR ventil. Ingenting i närtid.

Mvh,
 

Phanki

Ny medlem
hej, jag hade samma fenomen på min A6:a det var en spridare som läckte, och de gjorde att de luktade diesel i cupen
Hej! Jag har nu tittat i motorn och försökt identifiera vad det är som kan vara knasigt.

När jag startade motorn så märkte jag att EGR kylaren vibrerade som fan. Hela motorn stod still förutom EGR Kylaren, nu vet jag inte om den ska röra på sig men jag vet att en motor kan skaka lite, men detta kändes extremt onaturligt. Jag filmade och har lagt upp videon på Youtube. Länk:


När jag tittar på EGR:n så heter den : MM114C4. Vilket är det jag får fram när jag söker.
Nu har diesellukten blivit värre och nu luktar det starkare och starkare, nästan som att det växlat till en mer bränd doft.

Jag har kontrollerat spridarna, dem ser normala ut, inga tecken på läckage där.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh
 

CarlA4

Medlem
Hej!

Det är något i EGR systemet som läcker vilket inte är helt ovanligt på TDI motorer. Inget man fixar på en parkering! Kör du med det så åker avgaser in i kupén vilket är direkt farligt. I värsta fall kan bilen börja brinna om du inte åtgärdar fel.
 

Phanki

Ny medlem
Hej!

Det är något i EGR systemet som läcker vilket inte är helt ovanligt på TDI motorer. Inget man fixar på en parkering! Kör du med det så åker avgaser in i kupén vilket är direkt farligt. I värsta fall kan bilen börja brinna om du inte åtgärdar fel.
Jag har glömt att uppdatera och gör det nu, men jag lämnade in bilen på Audi och följande konstaterades. EGR- Kylare har lossnat i framkant. Skruvarna som håller fast EGR har alltså lossats. Hur detta är möjligt fattar jag inte. Enligt teknikern så är oddsen oändligt små. Detta har gjort att rör mellan grenrör och EGR Kylare har spruckit, och därmed läckage av diesel och kraftig doft av diesel i kupé. Detta på grund av vibrationer från motorn. Som tur är så går detta på garanti.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp