Luftfjädring och ljusviddsreglering fel

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej

Jag har en A6 allroad 2013 där luftfjädring och ljusviddsreglering indikerar fel samtidigt. Haft bilen i varmgarage och problemet försvinner några dagar. Nu är kyla och frost här, med bilen ute inatt så dök båda symbolerna upp igen, samtidigt. Luftfjädringen håller samma höjd så inga issues där. Misstänker att det är kopplat till någon sensor som skickar signaler till både luftfjädring och ljusviddsreglering, varför skulle de båda felen alltid tändas samtidigt annars. Lånat odb som inte kunde läsa min bil så jag skall kolla vidare om någon har en nyare läsare, men tills dess tänkte jag fråga detta forum... Någon som råkat ut för detta och hur löste du det?

Tack på förhand

Mvh Tony
 
Troligen en nivågivare som spökar. Vänster fram?
Misstänker också något liknande. Är det grejen som ser ut som ett litet servo till en radiostyrd bil som har en liten arm som fäster till en kulled?

Ska få låna en annan ODB läsare senare ikväll av en bekant. Kan kanske ge ytterligare ledtrådar.

Annars erbjöd grannen med monstergarage med fordonslyft att hissa upp och dränka sensorerna i crc kontaktspray. Funkade på brytare till bakluckan till min 04 A3:a. Grannen gissade på fukt som fryser och därav krånglar den vid minusgrader (till och från) men går fint efter ett dygn i varmgarage.

Återkommer. Drar mig för att lämna in bilen på felsökning då jag bara antar att det blir dyrt.. Elfel... Hua
 
Kablaget kan vara en issue faktiskt. Fick byta hela kabelstammen för några tusen pga slitage givaren inte ville kommunicera med bilen. På Audi verkstaden försökte de först med diverse budgetlösningar men det blev tillslut hela kabelhärvan. Om nämnda sensorer sitter på det kablaget så kan felen vara kopplade.

Vidare.. Jag fick precis tag på en modernare odb läsare och detta klagade bilen på.

34-Level control
C104807
Level control system sensor mechanical malfunction

55- xenon range
U111300
Function limitation due to received malfunction value

Nu återstå att luska ut vad det betyder :)

Googla i hopp om mer info och till helgen kolla nivågivaren på vänster sida och kabelstammen samt gå loss med kontaktspray..

Tack för era tips. Vet någon mer så är jag idel öra.

Mvh Tony
 
En fundering dock, styr denna sensor då alltså både hur xenonljusen skall stå samt den reglerar höjden på luftfjädring. Men gällande luftfjädringen är det bara för vänster framhjul eller alla fyra hjul? Eller är sensorn bara något för att visa höjden i mmi displayen och själva regleringen sitter väl på varje luftbälg... ?
 
Hej

Nu vet jag mer... Delar med mig utifall någon annan får detta problem.

Efter samtal med trevlig reservdelsman på Norrlands Bil...
Det finns fyra givare, en vid varje hjul. Dessa samverkar för att meddela bilen dess stans på vägen. Varje sensor kostar mellan 1500-1700 ny så jag lät försöka med att spraya rikligt med CRC kontaktspray först. Vid tredje hjulet /sensorn noterade jag att plastaxeln som förbinder sensorn och länkarmen var böjd. Den var böjd pga av kulleden på länkarmen hade rostat fast. Några välriktade hammarslag, polygrip och kedjeolja roterar den nu fint och plastaxeln är numera rak igen.

Om detta är orsaken till felkoderna låter jag än så länge vara osagt. Kan återkoppla om felkoderna håller sig borta någon månad iaf.

Bifogat bild på sensorn vänster bak efter smörjning.

Mvh Tony
 

Bilagor

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Toppen med återkoppling (y). Kan som du säger förhoppningsvis hjälpa andra med samma problem!
/Hälsningar Claes
 
I detta fall är det nog den fastrostade kulleden som jag beskrev ovan. Kört ett par dagar bara visserligen men inga felkoder än.
Däremot funkade kontaktspray fint på min 2004 A3 både på vredet för instrumentpanelens ljusstyrka som flimrade samt att låset till bakluckan öppnade sporadiskt.
Men gällande mina fel på Allroaden så verkar det som sagt vara av mekanisk karaktär.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp