Lite slö i backar

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Mauh

Ny medlem
Har en A4 -09 1,8 tfsi bensin som inte orkar hålla hastigheten i stora backar men går som jag upplever som vanligt på plan väg och inte ojämnt eller något bara tappar lite i uppförsbackar vilket jag inte märk av tidigare.
tips någon?
Bytte kamkedjan och kolvar förra året.
 

CarlA4

Medlem
Hej!

Är det en manuell växellåda? Kolla så kopplingen inte slirar.

Kolla så det inte är läckage på intercoolern eller på någon slang/rör efter turbon, så den inte bara tappar laddtryck.

Sedan kan det var fel på wastegaten eller regleringen av den på turbon som orsakar en slö motor! Den håller inte eller reglerar inte trycket som den ska. Rätt vanligt fel på äldre bilar.

Skulle även be någon läsa felkoderna så det inte är någon tändspole som gett upp till tändstiften och som orsakar misständning. Brukar dock tändas motorlampa om det händer.

//Calle
 

Mauh

Ny medlem
Hejsan. Ingen motorlampa lyser inte ännu iallafall kan man då se något fel med data inkopplad?
Den går jämnt och på alla cylindrar.
kopplingen tar som den ska vad jag känner.
får nog kolla upp slangar för läckage eller wastegaten. Men borde motorlampan lysa om det är wastegaten eller läckage?
 

CarlA4

Medlem
Inte säkert att man får motorlampa för små läckage eller wastegaten. Men tappar den rejält med kraft så borde den tändas. Kan vara annat med så kolla om det ligger några koder.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp