Låter som en vinkelslip

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

fredrikru

Ny medlem
Hej

Har en A4 Avant Quattro 2007 170hk diesel som jag har haft sen den var helt ny och gått 26.000mil. Mycket nöjd med bilen nu i 15år och har haft få extra reparationer utöver vanlig service.

Senaste åren har jag råkat ut för ett missljud som låter som vinkelslip och det kommer fram när jag kör över 100km/h timman i drygt 1 timma. Jag upplever att ljudet kommer från höger sida. Först trodde jag det var kopplingen men det verkar inte vara det.

exempel 1
Kört i två timmar. Har en hastighet över 100km/h. Kraftig nerförsbacke och ljudet börjar komma. Jag lägger ur växeln för att felsöka. Ljudet fortsätter. Bromsar lite försiktigt och ljudet försvinner.

exempel 2
kör över 100km/h i någon timma. En ojämnhet i vägen eller nerförsbacke så kommer ljudet upp.

exempel 3
kört länge och ska åka in i en ort och svänger i rondell. i detta fall lyckas jag få fram ljudet med låg hastighet.

något förslag vad felet kan vara?

// Fredrik
 

mahler

Aktiv medlem
Lite svårt att gissa men har du haft det i flera år så är det ju skumt. Skulle det vara bromsar eller hjullager hade de varit helslut vid det här laget. Lite skumt att ljudet kommer som det gör kolla bromssköldarna men det kanske också är långsökt när du haft problemet så länge.
 

Sture_S

Medlem
Hej

Har en A4 Avant Quattro 2007 170hk diesel som jag har haft sen den var helt ny och gått 26.000mil. Mycket nöjd med bilen nu i 15år och har haft få extra reparationer utöver vanlig service.

Senaste åren har jag råkat ut för ett missljud som låter som vinkelslip och det kommer fram när jag kör över 100km/h timman i drygt 1 timma. Jag upplever att ljudet kommer från höger sida. Först trodde jag det var kopplingen men det verkar inte vara det.

exempel 1
Kört i två timmar. Har en hastighet över 100km/h. Kraftig nerförsbacke och ljudet börjar komma. Jag lägger ur växeln för att felsöka. Ljudet fortsätter. Bromsar lite försiktigt och ljudet försvinner.

exempel 2
kör över 100km/h i någon timma. En ojämnhet i vägen eller nerförsbacke så kommer ljudet upp.

exempel 3
kört länge och ska åka in i en ort och svänger i rondell. i detta fall lyckas jag få fram ljudet med låg hastighet.

något förslag vad felet kan vara?

// Fredrik
Är det samma frekvens oberoende av vilken hastighet du kör?
 

Swizz

Aktiv medlem
Hjullager är standard på dessa, väldigt simpelt att kontrollera, lyft upp bilen och snurra hjulet och känn efter vibrationer på fjäderbenet samtidigt som du snurrar hjulet.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp