Lågt oljetryck A4 Quattro 2.0 Tfsi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Nickesmys

Ny medlem
Hej! Köpte nyligen denna Audi A4 2.0 Quattro TFSI 2006, av en äldre gubbe från blocket.. sa att allt är fint å den rullar bra. Hade lite ytrost så tänkte det var därför priset var bra. Åkte ner dit och bilen rullade på bra, inga missljud eller vibrationer. Ingen motorlampa ingenting lyste.. men nu 24 timmar efter börja "Low Oil Pressure" lampan lysa lite snabbt sen försvinner den. Den kommer bara fram emmelan åt. Väldigt sällan. Nu är frågan. Vad kan det vara som orsakar detta? Kan de vara silen som borde rengöras eller bytas ut? Vad borde jag göra?

[UPPDATERING]

Gjorde en motorspolning. Men bytte ej oljefilter efter det. Körde några km och gasade rejält, och efter det blev jag varnad för lågt oljetryck igen. Motorn börja låta som en traktor så stannade bilen efter max 2 min... öppnade motorvuven och hörde det pyste i några sekunder efter jag stannat sen försvann det. Va kan ha hänt nudå? Säg inte att motorn är paj :(
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Varför bytte du inte oljefiltret efter du gjorde motorsköljning ????
 

JoG

Medlem
Motorn klarar rätt mycket innan haveri p.g.a. förlorat oljetryck, men du kan, om du har möjlighet skapa en adapter av ett gammalt filter och med tryckluft blåsa bakåt i systemet för att få bort så mycket koks från silen som antagligen är igensatt p.g.a. bristande oljebyten. De yttre kanalerna går till oljesumpen. Sen ny olja och filter. Om det inte hjälper, så är det jobbigt, då är det bara att lyfta motor, få ur den gamla silen och rengöra. Traktorljudet är kamkedjan som tappar tryck och börjar rassla.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Motorn klarar rätt mycket innan haveri p.g.a. förlorat oljetryck, men du kan, om du har möjlighet skapa en adapter av ett gammalt filter och med tryckluft blåsa bakåt i systemet för att få bort så mycket koks från silen som antagligen är igensatt p.g.a. bristande oljebyten. De yttre kanalerna går till oljesumpen. Sen ny olja och filter. Om det inte hjälper, så är det jobbigt, då är det bara att lyfta motor, få ur den gamla silen och rengöra. Traktorljudet är kamkedjan som tappar tryck och börjar rassla.
Går det inte bara att lossa tråget och rengöra silen därifrån ?? vet en som bytte spännare + kedjan med motorn på plats
 

Nickesmys

Ny medlem
Motorn klarar rätt mycket innan haveri p.g.a. förlorat oljetryck, men du kan, om du har möjlighet skapa en adapter av ett gammalt filter och med tryckluft blåsa bakåt i systemet för att få bort så mycket koks från silen som antagligen är igensatt p.g.a. bristande oljebyten. De yttre kanalerna går till oljesumpen. Sen ny olja och filter. Om det inte hjälper, så är det jobbigt, då är det bara att lyfta motor, få ur den gamla silen och rengöra. Traktorljudet är kamkedjan som tappar tryck och börjar rassla.
Hej, jasså, ja alltså så lät det inte när jag ringde Audi Bilmetro.. De sa att jag lär byta balansaxel och kedja, skulle kosta ca 20k och arbetet 16k.. Han var så säker på att det var de problemet och tycker inte det är värt att jag felsöker det problemet.
 

Nickesmys

Ny medlem
Hej, jasså, ja alltså så lät det inte när jag ringde Audi Bilmetro.. De sa att jag lär byta balansaxel och kedja, skulle kosta ca 20k och arbetet 16k.. Han var så säker på att det var de problemet och tycker inte det är värt att jag felsöker det problemet.
Måste tillägga att motorn inte har kamkedja utan den har kamrem
 

mahler

Aktiv medlem
Ett vanligt fel är att drevet till balansaxeln havererar, har bytt själv på min. Wasa motor har ett kit med drev, spännare och kedja. Man byter allt + oljepickup (silen) Har han räknat på det så är det billigt, men du skulle inte kört med oljelampan lysande risk att motorn är slut (lager haveri m.m) när den började låta som en traktor som du skrev. Tappa ur oljan och se om det skimmrar om den då får du kvitto på om den nött upp lagren.
 

mahler

Aktiv medlem
Ett vanligt fel är att drevet till balansaxeln havererar, har bytt själv på min. Wasa motor har ett kit med drev, spännare och kedja. Man byter allt + oljepickup (silen) Har han räknat på det så är det billigt, men du skulle inte kört med oljelampan lysande risk att motorn är slut (lager haveri m.m) när den började låta som en traktor som du skrev. Tappa ur oljan och se om det skimmrar om den då får du kvitto på om den nött upp lagren. Man ska alltid koppla upp en oljetrycksmätare om lampan börjar lysa eller flimmra.
 

Nickesmys

Ny medlem
Ett vanligt fel är att drevet till balansaxeln havererar, har bytt själv på min. Wasa motor har ett kit med drev, spännare och kedja. Man byter allt + oljepickup (silen) Har han räknat på det så är det billigt, men du skulle inte kört med oljelampan lysande risk att motorn är slut (lager haveri m.m) när den började låta som en traktor som du skrev. Tappa ur oljan och se om det skimmrar om den då får du kvitto på om den nött upp lagren.
Hej, var inne hos AD Bilverkstad. De hittade inget spår av haveri. Däremot försvann traktorljudet när de gjorde rent sil & tråg, tråkiga var att lampan fortfarande lyste.. Så det måste vara pumpen. Jag tror de ska beställa en RIDEX Oljepump och byta ut den gamla för att lösa problemet.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp