Kopplingsbyte A6 2.4 -00

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

classexa

Aktiv medlem
Hej

Är dags för kopplingsbyte på min A6 2.4(ARJ) -00. Manuell och framhjulsdriven. Tänkte att jag skulle ge det ett försök. Hur mycket jobb är det och vad behövs rivas ner för att få ut växellådan? Det mesta görs underifrån antar jag. Behövs downpipen(främre rören) tas bort eller går den få ut ändå?
 

Killawife

Aktiv medlem
Du behöver inte ta bort downpipesen. Bara mellandelen av avgassystemet som sitter i vägen samt ett par metallbryggor som sitter under.
 

classexa

Aktiv medlem
Ok, tack. Vad snackar vid för arbetstid för en som aldrig gjort det? Självklart svårt att säga exakt, mycket kan ju hända på vägen. Klarar man det på en helg? Har en låglyftande saxlyft
 

Killawife

Aktiv medlem
Jag har faktiskt aldrig gjort det på just audi, bara på oplar men sett många videos. Det bökigaste brukar vara att lyfta ner och upp växellådan och få på den korrekt. Det är vad man använder en s.k växellådslyft till. Det går med en domkraft men man behöver hjälp, det går inte att göra det själv. Du behöver en centreringspinne för kopplingen. Tidsåtgångern varier givetvis beroende på hur kunnig du är och hur rostigt ditt avgassystem är. Men en duktig mekaniker gör nog jobbet på ca 3 timmar. En amatör på kanske det dubbla. du gör det lätt på en helg men som sagt, du kan nog inte göra det helt själv.
 

classexa

Aktiv medlem
Det är avgassystemet jag är mest orolig för. Är trots allt 22 år gammalt, så rost lär det finnas :p

Har fått tag på en 2-pelar lyft att använda och lite hjälp. Så förhoppningsvis fixar vi det på en dag. Tror det blir Måndag eller Tisdag. Jag återkommer med resultatet

Tack för infon (y)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp