Kopplingpedalen är seg med att återgå till viloläge

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Miivan

Ny medlem
Hejsan,

I min Audi A3 8P har jag under vissa tillfällen lite strul med kopplingpedalen. Plötsligt, efter att man växlat, återgår inte kopplingpedalen som det normalt bör. Istället återgår det långsamt efter att man har lyft foten från pedalen. Det sker alltså inte konstant. Det kommer och går lite då o då. Jag vet inte om krypkörning har koppling till det eller om det är annat. (Pun intended)

Jag har fått huvudkopplingcylindern bytt en gång av firman jag köpte bilen. Då hade staven från pedal till huvudkopplingcylindern spruckit. Varför den spruckit är pga av att det till slut blev så pass mycket motstånd i pedalen att det gav vika.

Efter bytet fungerade det återigen bra. Men, detta höll i något under tre månader och jag börjar nu få samma problem. Firman säger att det inte kommer bli samma fel och att de, efter felsökning, inte hittar något fel. Flera mekaniker sägs att ha provkört bilen, samt har personen som hjälpt mig på firman kört bilen själv. De märker inget med pedalen och säger att det, typiskt nog, fungerade felfritt.

Jag tror att samma problem kommer uppstå inom snar framtid.

Vad är det som orsakar strulet med kopplingpedalen tror ni? Kanske är det luft i vätskan eller är det annat?

Tack på förhand
Milan

Foto på den spräckta huv.kop.cylindern.
IMG_0352.jpg
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Mystiskt..:unsure:

Skulle det kankse vara så att det går tungt i andra änden?
Dvs att det går tungt i slavcylinder eller att urtrampningslager går trögt
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp