Koppling slirar i bland. Aldrig kall

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Stisso

Ny medlem
Har ett klurigt fel på kopplingen på min A6 2.0 TDI Ultra 2015 som rullat 17000mil utan problem. Den slirar på hög växel när den blivit ordentligt varmkörd. Det kom plötsligt efter en långkörning. Det händer aldrig när den är kall eller kortare körning. Har bytt huvudcylinder och olja, problemet försvann ett kort tag. Har svårt att tro att lamellerna är slitna så jag efterlyser ni som haft liknade problem på era Audis. Även A4:eek:r.
Mekonomen tar 35000kr för ett byte då det endast finns OEM koppling som är svindyr. Känns surt att byta om felet är något annat. Kärvande slavcylinder kanske? Har läst om dom som haft liknade problem och bytt koppling och felet försvann inte.
 

MickeM

Medlem
Man byter ju slavcylinder med kopplingen.
Annat är otroligt dumsnålt.
En kopplingssats beståt av:
Lamell, urtrampningslager, slavcylinder och tryckplatta.
Stödlager i svänghjulet om så finns.

Dubbelmassesvänghjul inspekteras, mäts upp. Byts om det är slitet.

Packboxar bakom svänghjul och ingående på växellådan kan också vara klokt, men det beror på om det är problem med dom på motorn ifråga eller inte. Vissa har mer problem än andra.

Har man bytt komplett kopplingssats, monterat allt rätt med självjusteringen mm och kopplingen ändå slirar måste felet vara i huvudcylindern för kopplingshydrualiken. Då släpper den inte tillbaka vätskan som den ska så slaven inte returnerar och ger press på lamellen.

Slavcylindern sitter sällan på utsidan numera utan är nästan alltid ihopbyggd med urtrampningslagret. Som en enhet.
 

Stisso

Ny medlem
Som sagt huvudcylinder bytt och då blev det bra i 2mån. Tänkte att den inte släpper trycket till tank, funkade ett tag. Då är det högst ologiskt att lameller mm är slitet. Varför slirar den inte första 5 milen?
Syftet med frågan är ju att slippa byta bara för att byta koppling om felet ligger någon annanstans. Går det te.x justera reglag mot huvudcylinder i fall den inte öppnar till tank riktigt? Brukar slavcylinder kärva mm?
Tråkigt om man byter komplett koppling och felet kvarstår som det gjort för en annan i forumet…
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp