Koppling - Slavcylinder och kopplingspedal

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

flya6

Medlem
vill dela med mig av en udda upplevelse..

märkte att lampan började lysa ang bromsarna.. hällde på bromsvätska i behållaren, och lampan slocknade..
när jag några dagar senare skulle ta bilen på morgonen så var kopplingspedalen väldigt långt nere, kunde köra 1 dag.. dagen efter när jag skulle ta bilen, så kunde jag inte få in växeln.. (pedalen var alldeles för långt ner för att kunna frikoppla)
kollade under bilen och det var alldeles kletigt under växellådan/kopplingen..
Jag beställde en ny slavcylinder, försökte montera den från och till i 2 dagar tid.. jag lämnade in bilen, och senare ringde bilverkstaden..de kunde inte montera slavcylindern heller.. jag kom över till verkstaden och mekanikern visade, han trodde att det berodde på att gummidamasken var problemet.. han bytte över den gamla damasken till den nya slavcylindern och monterade och den passade..
kontaktade företaget jag köpte slavcylindern och det var inga problem med att få pengarna tillbaka, de bekräftade att det var ett fabrikationsfel.. samt att den nya nu sitter på min bil med gamla damasken (som var hel).. Tyvärr kunde dom inte stå för verkstadskostnaden som blev ett resultat utav den felaktiga reservdelen, då jag i princip gör alla reparationer själv på bilen..

Så om ni ska beställa en slavcylinder, kolla på profilbilderna noga, och se till att damasken ser ut som orginalet.. (se bild)
(jag beställde efter org.nr/kompatibel, men det blev fel ändå)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mekanikern sa också att det var fel på kopplingspedalen.. armen som sitter på kopplingspedalen som trycker på huvudcylindern hade gått av.. firman skötte det snyggt, jag fick betala 500kr för mont av slavcylinder, och felsökning kopplingspedal, samt bogsering till min parkering (ca 150m).. (med kvitto)

Jag beställde en "ny" pedal från skroten, en pedal som satt på en 97:a (min bil 95a)..
När jag fick hem pedalen så såg jag att den var förstärkt på båda sidorna.. (se bild)
(Min gamla pedal - org.nr 4A1721323B och den nya org.nr 4A1721321B..)

Ringde och pratade med Audi, och dom kollade i historiken och de hade inte sålt 1 enda pedal under många år tillbaka (där han jobbade)
Men som sagt, att den är förstärkt på 97:ans borde väl bero på att man haft problem med de tidigare kopplingspedalerna..

/Robban

4a0721261 bild 4.jpg

4a0721261 uppzoomad Topran.jpgIMG_1869.JPGIMG_1870.JPG
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Tack för tipset 👍. För att förtydliga så antar jag att detta gäller din A6 årsmodell 95. Hoppas att jag har den förstärkta kopplingspedalen då, eftersom min är en 97 🤔.
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
Claes, du kan trampa på, och vara fullt trygg, att du får in dina växlar :giggle:

alltid är det någon som blir hjälpt, av att man berättar, om vad man kan råka ut för, i hopp att det inte behöver hända någon annan..

har googlat lite på nätet och jag ser att det händer att folk byter slavcylinder utan att problemet är löst.. man tänker oftast inte på det att kopplingspedalens arm kan gå av, då den oftast är väldigt svår att se..

Majoriteten utav de som besöker dettta audiforum, skulle jag förmoda inte är bilägare som lämnar in bilen på bilverkstad för allting, utan vill få tips när det strular eller är nyfikna för att lära sig mer om sin egen bil..

Oftast skriver man en tråd för att bli hjälpt.. men om folk skulle dela med sig även när det går bra, då man löser problemen själv, eller med annan hjälp, så hade forumet haft ännu mer trådar som hade varit till vägledning för oss Audi-ägare.

(y)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Så är det! Återkopplingen är det som gör ett bra forum!
Inte utan att jag funderar ibland "hur gick det sedan" när folk kommer med olika tips på saker och så blir det knäpptyst efter det.
Då kan man fundera på om det gick bra eller om frågeställaren har bränt upp bilen :rolleyes:.
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp