Klonkar när jag bromsar och pedalen tar knappt.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Positivnolla

Ny medlem
Halloj
Idag skulle lampan för bromsbeläggen släckas. Jag hade i samma veva tänkt byta bromsskivorna men jag lyckades dock inte få loss bromsokhållarna så jag fick lägga om planen. Så det som blev gjort är att jag tog loss bromsoken, pressade tillbaka kolvarna dock när jag pressade tillbaka på vänstra sidan såg jag att de droppade vätska under bilen men antog att de kom från behållaren då jag såg att den svämmade över. Aja, jag satte dit beläggen och smackade dit allt.

För att inte överdriva men nu klonkar det så fort jag ens bromsar lite och bromsen tar knappt. Jag har inte pressat pedalen i botten eller liknande men jag tänker att de inte borde ha kommit in luft av att byta belägg?? Beläggen var duktigt ojämnt slitna och jag tänker att om skivorna också är ojämna så kan de uppstå klonkande läten?

Har ni några tips?
 

SkauneJohan

Medlem
tar bromsarna ojämt är det viktigt att trycka in och ut kolvarna flera gånger tills det går lätt (ifall du använder poligrip), är kolvarna på ena sidan eller på varje sida om skivan? är det tvåkolvsok så kan du trycka in varannan kolv, har du fler kolvar än så får du använda verktyg så endast två kolvar rör sig i taget

är kolvarna/kolven på samma sida behöver du smörja upp glidskenorna också, det ska gå att flytta jättelätt för hand

är det kolvar som måste skruvas in med specialverktyg så vet jag inte hur man ska göra mer än glidskenorna o_O

klonk brukar vara när man har glömt montera metallgrejorna på beläggen eller monterat fel höger/vänster eller upp och ner

mvh/Johan
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp