Klonk i drivlina A6 quattro - 13

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

GulliA6

Ny medlem
Hej

Jag har en A6 tdi 3.0 quattro 2013 (204hkr med 7 stegslåda).

Bilen lider av nåt fel i transmissionen som klonkar/rycker. Det är inte jättelätt att återskapa det, men vanligast är om man ligger på rull på typ tvåan och går från rull till acceleration. Det är dock också kännbart vid växlingar högre upp när man kör hårt.
Känslan är att felet sitter i drivlina ut till hjulen alternativt iautomatlådan. Under bilen alltså, inte motorn.

Till saken hör dels att vi köpte husvagn i somras (1800 kilo) och vi tycker det började då. (minns en acceleration från låg fart med tung fot och husvagn bakom) , då nåt durrade och kändes väldigt skumt.

Häromdagen fick bilen Bsr och även om bilen går underbart, så verkar problemet förstärkas.

Nån som har en idé var felet ligger? Service har skötts by the book, inkl automatlådan olja. Bilen har gått 12000.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Känns ju som att det är nåt med lådan ? Blir det nån skillnad om du kör på sport comfort economy ?
 

GulliA6

Ny medlem
Jag har inte tänkt på det, men tror inte det. Måste testas.

Finns det nåt som kan ta stryk av tung vagn? Blev en del åka inkl backning i sommar.
 

Swizz

Aktiv medlem
Du har en S-tronic låda på den bilen (dubbelkoppling), det låter som att någon utav kopplingarna K1 eller K2 (våtlamell) har blivit sliten. Kan även finns en uppdatering av mjukvaran (styrdon för vxllåda), vet själv att jag reparerade en Audi S5 -2010 med liknande symptom, den utförde jag en uppdatering + adaption på, vart kanon efteråt. Ev. kan du behöva läsa av händelseminnet på bilen.
 

GulliA6

Ny medlem
Jag har nu kört i olika program och tror nog fenomenet finns i all program, även om det inte märks nåt varje dag när man kör mjukt (idag felfritt på mjuk auto - läge).

Tack för avser om kopplingar och mjukvara. Det ger mig följfrågor.
1. Kostnadsidéer kopplingsbyte (antar jag bara har audi på rimliga avstånd)
2. Felet är ännu rätt marginellt. Riskerar jag att rasa nått mycket dyrare om jag avvaktar värre problem? Betänk att husvagn åker på igen i sommar.
3. Sköt nyss i Bsr optimering. Blir det problem på verkstaden om lådans program ska uppdateras?
Jag har dock BSRdosan kvar och kan göra om optimerimgen ifall den skrivs över.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Ta bort bsr optimeringen innan du lämnar in bilen isf, du har inte varit i kontakt med bsr ang garantier ifall det är pga optimeringen klonket kommit ?
 

GulliA6

Ny medlem
Jag kan ta bort Bsr och lägga till igen, men det jag beskriver började i somras, bsr tillkom precis innan jag startade tråden.

Min uppfattning är att optimeringen inte har nått alls med saken att göra, men finns ett problem i drivlinan så kommer förstås den ökade motorstyrkan accelerera problemet.
 

Swizz

Aktiv medlem
BSR är inte direkt kända för att göra kvalitativa programmeringar utav motorstyrdonet. Avråder dig från dem, i sådana fall kan du kolla med stertman eller dahlbäcks. Börja med att läsa av mätvärdena för samtliga värden i styrdonet för växellådan. Såhär ser dom berörda delar ut,
 

Nimo

Aktiv medlem
Vad menar du med att Bsr gör så dåliga programerigar så att de ska undvikas? Kan man vara så stora som de är och verka under så lång tid om det är så illa?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Har då haft bsr i flertal bilar och aldrig nåt bekymmer, sen började ju ditt klonk innan du optimerade också.
 

Swizz

Aktiv medlem
Jag har hållit på med motorsport under ett par år, BSR är som "biltema" i våran värld. PPC boxarna är dessutom ett skämt.
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag har säkerligen mindre kunskap än dig men är ändå lite frågande inför det du säger. De två bilar jag haft Bsr i har fungerat bra och gett utlovat resultat.Det känns som det räcker långt för gemene man. Angående skämtet med Ppc boxen så förstår jag inte alls. Den har till uppgift att läsa in det nya programmet i bilen och gör det. Det går dessutom att få hem uppdateringar via datorn när sådana kommer. Vad är skämtet? Att det finns och behövs andra saker inom motorsporten känns inte riktigt relevant.
 

Swizz

Aktiv medlem
För att förstå min kritik måste du förstå hur motorstyrdonets programvara är konfigurerad samt att biltillverkarna lägger ner miljontals med kronor på att utveckla den samtidigt som de måste ta hänsyn till flera tusentals faktorer. BSR utvecklar bas-mappar som ej tar hänsyn till motorn och drivlinans individuella karaktär och konstruktion därav att det blir ett ganska "homogent" upplägg som fungerar för den icke kräsna användaren. Har haft flertalet bilar inne med diverse haverier och problem p.g.a "trim". Min erfarenhet säger mig, ska man göra något så gör man det helhjärtat annars låt bli.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp