Kan jag tanka 98 ? RS5(B8) 2012

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Titandodod

Ny medlem
Hej alla där ute, jag är inte så duktig när det gäller tankning, jag har en RS5 2012 4.2L 450HK och brukar tanka 95 hela tiden, men på bensin luckan så står det jag kan tanka även 98, finns det någon fördel med att tanka bara 98? och kan man blanda båda 98/95 är det bra eller dåligt? jag vill gärna ha några förklarningar då jag förstår vad jag gör.
 

MSA

Ny medlem
98 oktan är "lite bättre" bensin (och dyrare) så det går bra att köra på. Kanske du märker skillnad efter att kört upp en tank eller två.
Jag hade en A4 1,8T, när jag körde uppför en brant backe hemmavid i 5:an, 80 km/h med farthållaren så tappade den fart när jag körde på 95 men med 98 i tanken så höll den 80 uppför hela backen. Men det är ingen enorm skillnad.
 

PINNEN

Medlem
kör på 98octan om du har det i pumpen, det är vad din bil helst ska ha men det går att köra på 95octan med viss effektsänkning, motorns elektronik håller koll på vilken typ av blandning du har så det är inga problem att blanda dessa bränslen.

Den tekniska förklaringen är att med ett högre octantal så kan tändningen på bilen ställas aggressivare= högre effekt, detta sköter ditt motorstyrdon automatiskt genom att lyssna på förbränningen med knacksensorer och justerar därför tändningen åt det aggressivare hållet tills knackningar/spikningar uppstår för att sedan backa tillbaka tändningen till en säker nivå.
Skillnaden kan upplevas på vissa bilar, oftast genom att mellanregistret känns lite starkare men det är som ovanstående sa ingen herrejösses skillnad, men motorn går bäst på 98 och även säkrast då ett högre octantal minskar risken för spikningar som helt enkelt kan ta sönder en motor väldigt fort om detta inte skulle regleras bort i motorelektroniken.
Vårat bränsle i sverige är dock ganska bra och jag kan inte tänka mig att din motor skulle kunna ta skada på grund av det lägra octantalet 95, men personligen hade jag valt det högre om möjlighet finns.
På grund av den aggressivare tändningen så ökar även motorns effektivitet så även bränsleförbrukningen ska minskas men även detta är minimalt, dock så blir nog prisskillnaden mellan 95/98 minimal på grund av denna faktor därav så borde 98 vara det självklara valet enligt mig.

Jag hoppas du blev nöjd med svaret och är det något mer du undrar över så är det bara att fråga
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
98 oktan kostar ca 1 krona mer per liter. Om man kör 100 mil med en förbrukning på litern så kostar det 1600 kr med 95 oktan och 1700 kr med 98 oktan. Löjligt liten skillnad i sammanhanget!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp