Kamremsbyte? a4 allroad 2015 (modellår 2016) 8100 mil

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

Basilm

Ny medlem
Hej! Ny på forumet, och har således en del frågor - speciellt då jag inte är så duktig på reparationer etc, har endast blivit relativt seriös på att tvätta bilar :p

Ville fråga er om/när ni tycker att man ska byta kamrem? har end a4 allroad modellår 2016 2.0 tdi (dock producerad sommaren 2015), som nu gått 8100 (jag är tredje ägaren, köpte bilen när mätaren stod på 7200 i sept 2019).
Undrar detta då det handlar om mycket pengar antar jag? Jag vill lämna in den hos Audi i Borlänge, men blev besviken efter senaste servicen där (strax efter jag köpt bilen), då jag hittade ungefär 1kg grus i en av "dörrarna/förvarningsområdena" bak i bagaget. Jag undrade om dem, samtidigt som oljebyte, filter och kupéfilter byttes, kunde kolla om detta kom in utifrån eller inte, samt smeta på lite mer vax (antar jag att det är) inne i isolering, så att säga. Detta var omöjligt och jag var paranoid som kunde tro något sådant. Varför gruset fanns där efter en "proffsrekond" blev heller aldrig besvarat.

Jag hade tänkt snarare att byta olja (bytte när jag köpte bilen, och tänkt byta var 1000e mil hädanefter, tidigare ägare körde endast longlife service), servooljan och växellådsolja. Det senare är inte direkt viktigt, antar jag, då jag inte har några problem med växlarna, men då all olja är gammal antog jag att det är bra om man byter "lite nu och då", i detta fall skulle det vara första gången sen bilens produktion, så klart.

Jag antar att byta servo oljan inte alltid är så viktigt - men tänker även där att färsk olja är bara bra? (har inga problem med styrningen dock(.

Helt enkelt - tror ni ett kamremsbyte krävs vid "bara" 8100 mil? Bilen är dock 5 år nu i juni (produktionsdatum juni 2015), och jag har tänkt att använda bilen länge (helst 5+ år till, då jag är nöjd). Jag vill göra tidiga oljebyten o.s.v, i hopp om att detta ser till att bilen håller längre, men det känns som Audi i Borlänge gör väldigt lite, för väldigt mycket pengar. Kundbemötandet är också relativt otrevligt, där man blir bemöt som idiot när man frågar varför mätarställningen för nästa oljebyte inte gjorts, direkt efter utförd service och oljebyte....

Slutligen (ursäkta väggen av text) - vad kostar ett kamremsbyte? Vågar man göra detta på annan verkstad, typ Mekonomen, Ad bilverkstad etc?

Tack för svar!
Lars
 
S

Smaug

Guest
Hej! Ny på forumet, och har således en del frågor - speciellt då jag inte är så duktig på reparationer etc, har endast blivit relativt seriös på att tvätta bilar :p

Ville fråga er om/när ni tycker att man ska byta kamrem? har end a4 allroad modellår 2016 2.0 tdi (dock producerad sommaren 2015), som nu gått 8100 (jag är tredje ägaren, köpte bilen när mätaren stod på 7200 i sept 2019).
Undrar detta då det handlar om mycket pengar antar jag? Jag vill lämna in den hos Audi i Borlänge, men blev besviken efter senaste servicen där (strax efter jag köpt bilen), då jag hittade ungefär 1kg grus i en av "dörrarna/förvarningsområdena" bak i bagaget. Jag undrade om dem, samtidigt som oljebyte, filter och kupéfilter byttes, kunde kolla om detta kom in utifrån eller inte, samt smeta på lite mer vax (antar jag att det är) inne i isolering, så att säga. Detta var omöjligt och jag var paranoid som kunde tro något sådant. Varför gruset fanns där efter en "proffsrekond" blev heller aldrig besvarat.

Jag hade tänkt snarare att byta olja (bytte när jag köpte bilen, och tänkt byta var 1000e mil hädanefter, tidigare ägare körde endast longlife service), servooljan och växellådsolja. Det senare är inte direkt viktigt, antar jag, då jag inte har några problem med växlarna, men då all olja är gammal antog jag att det är bra om man byter "lite nu och då", i detta fall skulle det vara första gången sen bilens produktion, så klart.

Jag antar att byta servo oljan inte alltid är så viktigt - men tänker även där att färsk olja är bara bra? (har inga problem med styrningen dock(.

Helt enkelt - tror ni ett kamremsbyte krävs vid "bara" 8100 mil? Bilen är dock 5 år nu i juni (produktionsdatum juni 2015), och jag har tänkt att använda bilen länge (helst 5+ år till, då jag är nöjd). Jag vill göra tidiga oljebyten o.s.v, i hopp om att detta ser till att bilen håller längre, men det känns som Audi i Borlänge gör väldigt lite, för väldigt mycket pengar. Kundbemötandet är också relativt otrevligt, där man blir bemöt som idiot när man frågar varför mätarställningen för nästa oljebyte inte gjorts, direkt efter utförd service och oljebyte....

Slutligen (ursäkta väggen av text) - vad kostar ett kamremsbyte? Vågar man göra detta på annan verkstad, typ Mekonomen, Ad bilverkstad etc?

Tack för svar!
Lars
kolla i din instruktionsbok när kamremmens ska bytas,!! du skriver inte ens vilken motor du har, varva ner lite du behöver inte vara så orolig.
 

Basilm

Ny medlem
kolla i din instruktionsbok när kamremmens ska bytas,!! du skriver inte ens vilken motor du har, varva ner lite du behöver inte vara så orolig.
2.0 tdi, 190hk (140kw), såg i instruktionsboken att byte av kamrem (dem kallar det "kuggrem" ??) sker senast 21000mil, men har läst på många hemsidor, inklusive lite mer "seriösa sidor", t.ex Motor, att vanligtvis byter man "senast" vid 12000år och/eller 5 år, då remmen blir spröd/krackelerad med tiden.
Vet inte vad som gäller

då jag är medlem i M Sverige kanske man får ringa och fråga hur dem tänker...kanske vet bäst, vill inte fråga Audi lokalt, dem är så...spydiga.
 
S

Smaug

Guest
Jag hittade det nu också - men då är frågan, när "borde" man byta kamrem? jag antar att man bara har "tur" om den håller hela 20,000mil ? oO
[byt så fort som möjlig, du verkar inte sova på kvällar på grund av detta inte bra för ditt välmående.
 

Basilm

Ny medlem
Hehe, jodå jag sover men allt är så "nytt och spännande", inklusive kanske en över-oro över diverse bilrelaterade frågor/problem. Kom hem till Sverige förra sommaren, efter bott utomlands sen jag var 19/20 år, aldrig haft körkort förrän jag tog det, i somras som sagt och man var nog minst 10 år äldre än resten av bilskoleeleverna xD
Denna relativt korta tid, knappt ett år, av att köra bil och köpt en bil motsvarande 5-6 månadslöner före skatt...då vill man att allt fungerar felfritt, eller så kanske det bara är fel på mig :)

Har riktigt grottat ner mig i hobby-rekond, med betydligt bättre resultat än lokala firmor, glädjande nog. Har äntligen blivit okej på att polera med, något som är otroligt glädjande, tar kanske lite mycket tid - men jag kan verkligen se det som en hobby framöver.

Men angående teknik, elektronik, och verkstads-relaterade frågor/problem är jag helt borta. Byta däck, fylla på spolarvätska, byta vindrutetorkare - det är den nivån jag ligger på där. Därav dem "dumma" frågorna.

Med ditt humoristiska svar så antar jag att jag gör bäst i att vänta med bytet, och att ett kamremsbyte kanske görs vid cirka 15000 mil. (Ringde M Sverige, som poängterade att dem inte kan säga något direkt-...men att det var vanligt med byte mellan 12000-18000 mil på dessa bilar?)

Tack för svar!
 
R

rrr

Guest
Hehe, jodå jag sover men allt är så "nytt och spännande", inklusive kanske en över-oro över diverse bilrelaterade frågor/problem. Kom hem till Sverige förra sommaren, efter bott utomlands sen jag var 19/20 år, aldrig haft körkort förrän jag tog det, i somras som sagt och man var nog minst 10 år äldre än resten av bilskoleeleverna xD
Denna relativt korta tid, knappt ett år, av att köra bil och köpt en bil motsvarande 5-6 månadslöner före skatt...då vill man att allt fungerar felfritt, eller så kanske det bara är fel på mig :)

Har riktigt grottat ner mig i hobby-rekond, med betydligt bättre resultat än lokala firmor, glädjande nog. Har äntligen blivit okej på att polera med, något som är otroligt glädjande, tar kanske lite mycket tid - men jag kan verkligen se det som en hobby framöver.

Men angående teknik, elektronik, och verkstads-relaterade frågor/problem är jag helt borta. Byta däck, fylla på spolarvätska, byta vindrutetorkare - det är den nivån jag ligger på där. Därav dem "dumma" frågorna.

Med ditt humoristiska svar så antar jag att jag gör bäst i att vänta med bytet, och att ett kamremsbyte kanske görs vid cirka 15000 mil. (Ringde M Sverige, som poängterade att dem inte kan säga något direkt-...men att det var vanligt med byte mellan 12000-18000 mil på dessa bilar?)

Tack för svar!
Kamremmar har genom åren blivit bättre, motorerna och kamlober etc har blivit snällare mot remmar. Detta gör att en rem normalt sett håller betydligt längre och anledningen till att Audi ökat på intervallet.

Dock är det ju ingen garanti från Audis sida att remmen håller så länge, det stora flertalet gör det.

Byta remmen kostar några tusingar i material, och några tusingar i arbete.
Reparationer efter ett remhaveri kostar 50-100-150 tusen typ.

Så omkring 15 tusen upp mot 18 tusen bör vara helt lugnt.
 

Basilm

Ny medlem
Kamremmar har genom åren blivit bättre, motorerna och kamlober etc har blivit snällare mot remmar. Detta gör att en rem normalt sett håller betydligt längre och anledningen till att Audi ökat på intervallet.

Dock är det ju ingen garanti från Audis sida att remmen håller så länge, det stora flertalet gör det.

Byta remmen kostar några tusingar i material, och några tusingar i arbete.
Reparationer efter ett remhaveri kostar 50-100-150 tusen typ.

Så omkring 15 tusen upp mot 18 tusen bör vara helt lugnt.
Tack för svar!
Finemang, då väntar jag tills cirka 15,000 :)

Förstår jag dig rätt - ett "normalt" kamremsbyte kostar således max 10,000 ? (frågar bara, då jag sett priser allt ifrån 10,000 upp till 40,000 online, diverse källor). Mestmotor t.ex skrev för ett par år sen att det brukar dra iväg på 15,000 - 20,000 ?
 

Kurtti

Aktiv medlem
Upp till 10.000 på icke märkes verkstad och från 10.000kr på audi verkstad.
Och byter du själv så kring 3000kr
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp