Köpråd - Audi Q3

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Icebear

Ny medlem
Håller på att kolla på en bil och funderar eventuellt på en Audi Q3, årsmodell 2019, som har gått ungefär 14000 mil. Nån som har erfarenhet av dom?! Vad är Bra/dåligt? Fördelar/nackdelar? Kända fel som man ska se upp med?

Dela gärna med er om ni har erfarenheter av dom bilarna... 🙂

Rolson

Medlem
2016 köpte jag en Q3 Quattro, årsmodell 2014. Den har nu gått drygt 18 000 mil och jag kör den fortfarande. Om jag idag skulle byta bil blir det troligen ännu en Q3. Underbar bil att köra. En liten detalj som jag verkligen uppskattar är spaken för farthållaren! Mycket mer naturligt än knappar på ratten.

Icebear

Ny medlem
2016 köpte jag en Q3 Quattro, årsmodell 2014. Den har nu gått drygt 18 000 mil och jag kör den fortfarande. Om jag idag skulle byta bil blir det troligen ännu en Q3. Underbar bil att köra. En liten detalj som jag verkligen uppskattar är spaken för farthållaren! Mycket mer naturligt än knappar på ratten.
Tack för svaret!

Jag har frågat på ett annat forum också och där har jag hört att det brukar vara vanligt med problem med bland annat DSG, TFSI, Rost, Elfel, Kamkedjespännare, Oljeförbrukning, MMI, Turbohaveri, på dom bilarna och att man ska undvika allt som har med VAG-bilar att göra.

Vilket gör att jag blev lite osäker om det är nåt man vågar köpa, så jag tänkte kolla med er här vad ni tycker och anser och om ni har haft problem med era bilar.

Men det är inget som ni håller med om och som ni har råkat ut för?

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Skulle kunna hålla med om vissa problem som nämns, för 15 år sedan...
Svårt att bli av med gamla synder, men vissa element på Garaget tar alla tillfällen i akt att kasta skit på VAG.
Kan inte säga att de är drabbade av fler fel än andra bilar.
Förmodligen sa de till dig att köpa en asiatisk bil?

/Hälsningar Claes

Icebear

Ny medlem
Skulle kunna hålla med om vissa problem som nämns, för 15 år sedan...
Svårt att bli av med gamla synder, men vissa element på Garaget tar alla tillfällen i akt att kasta skit på VAG.
Kan inte säga att de är drabbade av fler fel än andra bilar.
Förmodligen sa de till dig att köpa en asiatisk bil?

/Hälsningar Claes
Jo.. Det stämmer också, det var mest asiatiska bilar som föreslogs där. Det var bland annat Toyota, Honda, Hyundai och Kia. Men det var även nån som föreslog Renault Clio/Megane, och det var dessutom nån som föreslog en eldriven Ford Mustang, men dom flesta föreslog som sagt asiatiska bilar.

Det är alltså en Audi Q3 40 TFSI quattro 2,0 190hk, årsmodell 2019 och som har gått 14000 mil. Det är 3 tidigare ägare på den, 2 bilfirmor och en privatperson i 60 års åldern. Men du ser ingen nackdel med att eventuellt köpa den bilen?

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Säkert bra bilar, men de asiatiska som jag har kört är ungefär lika kul som ett tandläkarbesök i januari.
Omöjligt att veta skicket på bilen. Enklast brukar vara att ringa till senaste ägaren och höra om det har varit några bekymmer.
Kan ha gått som leasingbil första tre åren tex.
Behöver inte vara någon nackdel om bilen är servade som den ska.
Men som sagt var, ring och fråga 📞

/Hälsningar Claes

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp