Köpa 2013 Audi A4 TDI 2.0 20000mil

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Asplundxd

Ny medlem
Är de värt att köpa en 2013 A4 TDI 2.0 som gått 20000mil eller mer? Finns det kända fel som kan uppstå efter 20 eller beror allt på om bilen vart servad enligt schema?

Tacksam för svar mvh audi nybörjare :)
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Tänk på att kamrem skall bytas på 21.000mil, annars är dom rätt hållbara.
Vissa ex av 2.0tdi 177hk gillar olja.
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Det är nog en OK bil

Själv köpt en Allroad 2.0tdi 2013 med 16500 mil på mätaren,automat och panoramatak
Får den levererad på tisdag om allt går som det ska:)
 

CarlA4

Medlem
Generellt en mycket bra bil om den har sköts och servats väl. TDI motorn är i princip skottsäker, om bara oljan byts regelbundet och gärna tätar än de 2 år och 3000 mil som föreskrivs.

Ett fel på dessa är att dom kan drar olja. Om den kört mycket kort sträckor så kan dom få problem, då kolvringarna kan koksar och säter sig.

Lacken är känslig. Kolla extra fram på huven, trösklar och främre skärm kanter är ofta drabbade av läcksläp. Har den gått utan stänkskydd och med breda däck så är det mycket stor risk för lacksläpp på tröskeln.

//Calle
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Jag va rätt nöjd med den dock sålt den då diesel är inget för mina kortköringar

Jag fick dock problem med DPF filtret då det blev tätt efter typ 1år men detta är en "slitdetalj"
som man kan åka på ibland....finns en del alternativ som att göra rent eller byta hela filtret eller
göra en "dpf-delite"

Ang oljeförbrukning gjorde jag ett diff-test med att byta olja med 100mils intervall
och hade då förbrukat 3DL på 100 mil

Enligt data i instuktionboken så är det helt normalt att en sån motor kan dra 6DL på 100mil :unsure:

Panoramataket va ju skönt iaf och väldigt fina bilar att köra,automatlådan går väldigt fint
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp