Juridik hjälp vid köpt bil

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

AudTim

Ny medlem
Köpt begagnad bil från bilfirma 20 Juli 2023 .
Fick ej med vinterhjul med köpet .
För någon månad sedan besökte jag bilfirman för att påpeka div brister .

Upptäckte att det saknades 1 st reservnyckel till bilen , dvs jag fick med 2 men instrumenteringen i bilen säger att det skall finnas 3 nycklar registrerade .
Fixades gratis av bilfirman

Samtidigt påpekade jag att ett skyddslock saknades vid 1 av 4 ställen , locket täcker för domkrafts lyftpunkter , det kostar strax under 400:- plus lackering . Svårt att se skyddslocken utan att stå på alla 4 + känna till dessa .
Fick till svar att det var något jag skulle ha påpekat före köpet !

Upptäckte idag när vinterhjulen skall på att det sitter låsbultar på alla 4 hjul . Fälgarna är svarta aluminiumfälgar med svarta plastskydd på varje bult , dvs svårt att se om det sitter låsbultar utan att börja demontera saker .
Letade igenom hela bilen utan att hitta rätt "nyckel" Fick tag i förra ägaren som meddelade att vinterdäck och skruvar plus "nyckeln" levererades med bilen vid försäljning till nämnda bilfirma (där jag köpte den)

Vill nu ha lite kött på benen innan jag blir tvungen att åka dit igen .
Mycket svårt med telefon / mejlkontakt , de svarar aldrig tillbaka .
 

Killawife

Aktiv medlem
Det låter som att bilfirman inte är särskilt seriös och då brukar det vara svårt att få rätt. Jag hade rekommenderat att du helt enkelt struntar i dem och löser dessa prylar själv. Det är ju inga stora saker. Du kan hitta skyddslocken på skroten, de brukar kosta en hundring max. Du kan få av låsbultarna antingen genom att åka till en däckfirma och låta dem lösa det. De är vana vid detta. Eller så kan du köpa ett kit på Biltema som löser saken.
Annars så SKA bilfirman stå för dessa saker men det finns inget lätt sätt att tvinga dem utan de tär ARN, tingsrätt o.s.v som gäller. Knappt värt för så billiga saker.
 

MickeM

Medlem
Nyckeln har väl ett fack i främre av bagagegolvets lucka. Lätt att missa den luckan om man har gummimatta i bagaget.

Men nån som låtsas vara spekulant på bilen kan ju ha snott den. Tjuvar har ofta flera olika "nycklar" att prova med. Finns inte jättemånga kombinationer på den.

Personligen tror jag dom stjälper mer än hjälper för ägarna, men naturligtvis beror det på var man bor och parkerar.
 

AudTim

Ny medlem
I vanlig ordning så blev det komplicerat att få svar på mail , så ringde deras bilverkstad .
Har fått tid på Måndag , vet dock ej vem som kommer att finansiera / betala detta ännu !

Ang skyddslocket så har jag gjort en förfrågan på Bildelsbasen , 800:- med fel färg o_O
Ebay hade för 400:- , kollade tyvärr ej med Audi själva 390:-
Sen ska den lackas också ......

Ang lås till hjulen så verkar det vara Audi org , har en yttre hylsa som är lagrad med kullager 👍👎
Har sett på nätet div olika verktyg , alla verkar vilja greppa tag i ytterdelen på låsbulten .......
Testade tricket att slå på en 12 kantshylsa , enbart tur jag fick loss verktyget , låsbulten sitter kvar .
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp