Installation defa motorvärmare A4 B9 2018

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Trocca

Ny medlem
Hej,

Ska installera motorvärmare på bilen och har en fundering om någon har tips om vart man på bästa sätt kan dra in kabeln i kupen.

Gjorde en installation på min gamla B8 och då borra jag genom uppifrån i hörnet ovanför passagerarsidan efter tagit bort plastkarosseri m.m. under vindrutetorkarna och stack ner kabeln bakom handskfacket till sittbrunnen.

Någon som gjort detta på en B9 eller har någon annan sweet spot som passar för genomföring till kupen ?

Sökt på forumet men inte hittat några detaljer.
 

CarlA4

Medlem
Hej!

Det är samma princip som på b8an! Har gjort det på både min gamla b8 och nu b9. Där är en vinklad fri yta som man lätt går igen på bakom handskfacket på platsen du beskriver.

//Calle
 

MickeM

Medlem
Jag har fått kortslutning i min motorvärmare.
Sannolikt är det själva värmaren till motorn, men jag har tyvärr annat i garager nu så jag kan inte direkt kolla upp det nu.
Jag ser den uppifrån och verkar sitta på motorns högra sida långt fram.(passagerarsidan alltså)

Jag vet i skrivande stund inte ens om den är kontaktvärmare eller slangvärmare.
(Kanske finns båda som alternativ?)

Kan annars någon vilken DEFA värmare det är, mer precis?
Mekonomen visste inte och inte Audi heller eftersom den är monterad av annan än VAG.

En A4 B9 2.0 TDI 190hk Quattro 7vxl S-tronic
DEFA system.
 

CarlA4

Medlem
Jag har fått kortslutning i min motorvärmare.
Sannolikt är det själva värmaren till motorn, men jag har tyvärr annat i garager nu så jag kan inte direkt kolla upp det nu.
Jag ser den uppifrån och verkar sitta på motorns högra sida långt fram.(passagerarsidan alltså)

Jag vet i skrivande stund inte ens om den är kontaktvärmare eller slangvärmare.
(Kanske finns båda som alternativ?)

Kan annars någon vilken DEFA värmare det är, mer precis?
Mekonomen visste inte och inte Audi heller eftersom den är monterad av annan än VAG.

En A4 B9 2.0 TDI 190hk Quattro 7vxl S-tronic
DEFA system.

Finns två alternativ vad jag kan se till DEFA en slang och en kontakt/blockvärmare! Om det är slangvärmare så borde du kunna se den då man monteras höger fram jämte hjulet till drivremmen för generatorn och AC-pumpen. Se pdf 413717 och sidan 5, där en bild under ifrån på installationen av slangvärmaren!


//Calle
 

MickeM

Medlem
Tusen tack! Då vet jag artikelnummer osv utan att behöva kräla på marken och ta ner plasten under.

Slangvärmare ser det absolut ut att vara och dom brukar ha en mycket begränsad livslängd enl mina erfarenheter.

Tror jag kan nypa slangarna och byta kvickt utan att tömma hela systemet.
Audi brukar vara sissådär med självlufttning av kylsystemen.
Har ingen utrustning för vakuumpumpning.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp