Ingen värme

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

AudiA403

Ny medlem
Hej jag är ny här på forumet och hoppas att kunna få hjälp av kunniga medlemmar.
Jag har en Audi A4 1,8T b6 2003 har bara lite ljummen värme i den, har testat med det mesta (tycker jag) har spolat värmepaketet och det går lätt att blåsa genom det, har stått i en brant backe och luftat hela systemet (efter tips) Om jag ställer den på LO så blir det svinkallt, ställer jag den på HI så bara lite ljummet. Vad kan nästa steg vara innan man byter värmepaket ( då det är en stor och dyr procedur). Min tanke är om det sitter typ en värme kran som hängt sig/pajat så den inte släpper genom tillräckligt flöde genom elementet, och var sitter då den någonstans. Hoppas att det är något enkelt fel och att de finns någon som har ett bra svar. Vill i första hand slippa att riva ner hela instrumentpanelen har fått en ca pris upg på 8-15K om jag lämnar in den på verkstad.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Som jomsviking skriver, vad har du för motortemp ?
är termostat el vattenpump schysst ?
 

AudiA403

Ny medlem
Ber om ursäkt missade det. Normal motortemp 90°vattenpump och kamrem bytt för ca 2å sedan har även kört tvätt genom hela kylsystemet och jag kan blåsa från övre slang på elementet så det rinner ut ur kylarens nedre slang utan att ta i.
 

AudiA403

Ny medlem
Får bara ljummen (man känner vid utblåsen med handen) vid typ 2-2500 varv alltså vid minusgrader så är det kallt så man vill inte åka några längre sträckor och då står klimatanläggningen på 29° på båda sidor, fläkten på fullt ös för att slippa is och imma på insidan (men man fryser) kan nog påstå att det är nästan så man skulle ta på sig en skoter overall.
 

Robban_F

Aktiv medlem
En gång var jag med om att en sten hade fastnat i termostaten så den aldrig stängde. Motorn kom då aldrig upp i arbetstemp. Ta ur termostaten och kolla att den fungerar som den ska i kallt/hett vatten
 

AudiA403

Ny medlem
Termostaten är bytt och fungerar som den ska, skulle de vara termostatfel så skulle inte motortempen gå upp till normal temp 90°, i min teori så borde det sitta någon typ av genomströmningsventil / värmekran eller liknande som stryper flödet till värmepaketet där av att man får kallt vise versa, frågan är då var den sitter har googlat men får inte fram det någonstans. Jag kan ha fel men det är min teori. ska se om jag lyckas hitta en vekstadshandbok på svenska på den.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Blir ingen skillnad om du kör luftspjällen "manuellt" dvs riktar mot vindruta el golv tex ? tänkte ifall nån spjällmotor fastnat halvers
 

AudiA403

Ny medlem
Blir ingen skillnad om du kör luftspjällen "manuellt" dvs riktar mot vindruta el golv tex ? tänkte ifall nån spjällmotor fastnat halvers
Nej det blir inte det, spjällmotorena verkar fungera då man hör hur de ändrar sig när man kör. Den ljumna luften som kommer är alltså så lite så man kan bara känna de med handen mot utblåsen. Min tanke är att kylvätskan cirkulerar för dåligt genom värmepaketet eftersom jag kan blåsa genom elementet utan att ta i.
 

mahler

Aktiv medlem
Prova varva upp motorn när den är varm typ 4-5000rpm och kolla om den börjar blåsa varmluft då, kan bli en luftficka i tempgivarhuset som gör att du tappar cirkulationen till värmepaketet. Får du värme då kan det varit dåligt luftat eller ett litet läkage i temgivarhuset vanligt fel. Sen kan ju vingarna gå sönder på vattenpumpen med dålig cirkulation som följd. Du har ett luftningshål på övre slangen till värmepaket i torpedväggen släpp klammern och dra ut slangen så det luftas genom hållet. Sen har du en luftning på vattenröret ovanför insuget.
 

Robban_F

Aktiv medlem
Nej det blir inte det, spjällmotorena verkar fungera då man hör hur de ändrar sig när man kör. Den ljumna luften som kommer är alltså så lite så man kan bara känna de med handen mot utblåsen. Min tanke är att kylvätskan cirkulerar för dåligt genom värmepaketet eftersom jag kan blåsa genom elementet utan att ta i.
Menar du att du kan blåsa luft genom ett värmepaket som ska vara fyllt med vatten? Om så är fallet så har du starka ledtrådar vad felet är!
 

AudiA403

Ny medlem
Menar du att du kan blåsa luft genom ett värmepaket som ska vara fyllt med vatten? Om så är fallet så har du starka ledtrådar vad felet är!
Klart att jag kan blåsa genom ett ej vätskefyllt. Jag har spolat ur hela kylsystemet när systemet är tomt och slangar borta så går det att blåsa genom och skulle inte det gå ja då strömmar inte vätska genom heller.
 

AudiA403

Ny medlem
Prova varva upp motorn när den är varm typ 4-5000rpm och kolla om den börjar blåsa varmluft då, kan bli en luftficka i tempgivarhuset som gör att du tappar cirkulationen till värmepaketet. Får du värme då kan det varit dåligt luftat eller ett litet läkage i temgivarhuset vanligt fel. Sen kan ju vingarna gå sönder på vattenpumpen med dålig cirkulation som följd. Du har ett luftningshål på övre slangen till värmepaket i torpedväggen släpp klammern och dra ut slangen så det luftas genom hållet. Sen har du en luftning på vattenröret ovanför insuget.
Har ingen luftning på värmepaketet bara luftning på röret ovanför insuget, har testat med de som du skriver får ingen värme oavsett metod. Om vingarna går sönder på v-pumpen borde den inte bli varm då??? de försvinner ingen kylvätska. De blir väl att lämna den till verkstad så får de leta vad de beror på men väldigt dyrt när jag frågade mellan 8-15k
 

mahler

Aktiv medlem
SItter ett litet hål i ovankant på övre slangen som kommer från värmepaketet, så man kan lufta. Men det kan vara något spjäll som strular också, du skulle bett någon med vcds eller liknade kolla felkoder på kliman. Man kan även göra grundinställning på spjällen i basic setting 4 grupp 1 vänta tills alla spjäll gått till noll med vcds eller gamla vag com. Har du inget läkage, luftat och bra flöde genom värmepaketet vid spolning så lutar det kanske åt något luftspjäll. Motorerna på dom kan också börja strula, brukar gå att fixa med rengöring av collector.
Hoppas det löser sig!
 

AudiA403

Ny medlem
I går så testade jag att varva ur den ordentligt och då helt plötsligt fick jag värme så länge jag körde och går på (höga varv) men när jag stannar och den går på tomgång så kommer det kall luft
 

Swizz

Aktiv medlem
Kolla vattenpumpen igen, har bytt flera pumpar trots att vi bytt de för 1 år sedan, konstruktionen är inte den bästa på 1,8T pumparna.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp