Infästning av drivaxel i växellådan

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

Gnisten

Ny medlem
Jag har en Audi 80 2,0 E 1992. För ett par dagar sedan blev min fru omkörd och tryckt av vägen av en långtradare på motorvägen mellan Åstorp och Helsingborg. (Han smet) Nedre bärarmen på vä sida brast med föjd att drivaxeln drogs ut ur växellådan.
Min fråga är om den axeln som drogs ut ur lådan enbart är låst i lådan med en låsring eller om den är låst på något annat sätt.
Går det att trycka tillbaka axeln eller kan något i lådan blivit skadat? Att byta bärarm är relativt enkelt men att göra ingrepp i växellådan verkar mer som att vi behöver byta bil. Plåtskadorna blev inte så omfattande så det fixar jag enkelt.
 

Kurtti

Aktiv medlem
Har hela axeln med inre drivknuten slitits loss ??? Den inre knuten är fastbultad i medbringaren i växellådan med 6st torx/insex bult. Om inre knuten sitter kvar så ta lös den från växellådan och kolla om den klarat sig, har för mig axeln låses fast med en låsring även på inre knuten men inte helt hundra...
 

Gnisten

Ny medlem
Har hela axeln med inre drivknuten slitits loss ??? Den inre knuten är fastbultad i medbringaren i växellådan med 6st torx/insex bult. Om inre knuten sitter kvar så ta lös den från växellådan och kolla om den klarat sig, har för mig axeln låses fast med en låsring även på inre knuten men inte helt hundra...
Tack! Det verkar som jag inte behöver riva lådan.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp