Hur hittar man åt kabeln för helljuset!?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Raven303

Ny medlem
Hej
Jag har monterat 3 st extraljus på min audi a3 2010 och när jag skulle hitta åt tändkabeln för helljuset så gick jag bet. Tog bort kontakten som sitter i framlyktan och mätte med en voltmeter för att hitta åt rätt kabel men det gick inte att hitta åt den! Det va ingen kabel som fick 12 spänning. Blir det något strul när man tar bort kontakten för att mäta? Har gjort på detta vis på andra bilar men då på äldre.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hej
Jag har monterat 3 st extraljus på min audi a3 2010 och när jag skulle hitta åt tändkabeln för helljuset så gick jag bet. Tog bort kontakten som sitter i framlyktan och mätte med en voltmeter för att hitta åt rätt kabel men det gick inte att hitta åt den! Det va ingen kabel som fick 12 spänning. Blir det något strul när man tar bort kontakten för att mäta? Har gjort på detta vis på andra bilar men då på äldre.
Det är nog så att du har sk. canbus på bilen och då finns det ingen signalkabel där du kan mäta fram 12v, som på äldre bilar.
Tippar på att du behöver koppla på en mackapär som kan fånga upp pulsen som talar om att det är dags att dra igång helljuset.
Vet inte riktigt vad det kallas, men det borde finnas någon härinne som kan detta bättre.
Testa att googla annars så hittar du säkert något matnyttigt. /Hälsningar Claes
 
  • Like
Reactions: Per

PINNEN

Medlem
Helt rätt, du kan inte mäta när kontakten är urdragen då styrdonet känner av att det är fel på elen och stänger av den= ingen spänningen i kontaktstycket.
Däremot med kontakt ansluten så skulle man kunna leta reda på styrsignalen för helljuset och nyttja den, problemet är eventuellt att relät drar för mycket ström och därför tror styrdonet att det är fel på helljuset och släcker ner igen=inga fungerande extraljus, använder du dig av digitalt relä och eventuellt backdioder så kan man koppla sig förbi såna här eventuella problem, men smidigast är nog att köpa en adapter som föreslogs :)
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Tryck in kontakten å mät med en testmejsel. Behövs inget canbus svammel som dom ovanför skriver, har monterat extraljus på flertalet audin.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp