Hur byta defekt bakrutetorkare?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Bakrutetorkaren på min nyköpta 1,8TQ Avant 2007 saknar dels torkararm men motorn verkar också helt död och måttligt med spolarvätska kommer vid spolning.
Har någon tips på arbetsgång för att byta eller kan det gå att väcka liv i en som stannat?
Är detta ett typfel så att man bör undvika begagnade delar på skroten?
Finns nya att köpa för rimlig peng?
 

Killawife

Aktiv medlem
Detta är ett enkelt jobb och de tär samma torkarmotor på mer eller mindre alla Audi av liknande modell och år. Jag har nog bytt fyra såna här de senaste fem åren. Du kan köpa en ny på autodoc, ebay, skruvat.se, tradera eller liknande för under 400:-
Så här byter man den:
Ta bort innerklädseln från bakluckan, det sitter en eller två skruvar vid handtaget och resten sitter med clips. Det är väldigt lätt att ta sönder plastfästena för clipsen bara så du vet.
På utsidan sitter själva torkararmen med en 13 mm skruv mitt på axeln. Armen måste man ta bort för att kunnna få ut motorn genom rutan. Ibland får man bryta av denna då den rostat ihop. det spelar ingen roll då den ändå ska kasseras. Jag brukar såga av muttern med en dremel om den sitter för att slippa riskera att skada rutan.
På insidan av bakluckan så går det in en strömkontakt och en slang för vattnet i torkarmotorn. Den sitter sen med tre 10mm bultar. När man lossat dessa kan man ta bort motorn och sätta dit den nya. det sitter en tätning i glaset, glöm inte den.
Monteringen är bara demonteringen reverserad.
 

Pistvakt

Medlem
Stort tack för tipsen. Om den kostar 400:- , och de dessutom brukar krångla, är det inte lönt att köpa någon begagnad torkarmotor på skroten m a o.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp